همانطور که در مقالات قبل توضیح داده شده، تبلیغات روشی برای برقراری ارتباط با مخاطب است. امروزه با ظهور مفهوم آموزش دیجیتال مارکتیگ، تبلیغات آنلاین رونق چشمگیری پیدا کرده است. یکی از مرسومترین و قدیمیترین نوع تبلیغات آنلاین، تبلیغات بنری است. در این قسمت از بلاگ مدیااد به بررسی مفهوم تبلیغات بنری و معایب و مزایای آن پرداخته شده و همچنین با تبلیغات همسان مقایسه شده و ذکر شده که چرا تبلیغات بنری نسبت به تبلیغات نیتیو بازدهی پایینتری دارند.
تبلیغات بنری
تبلیغات بنری را میتوان به زبان سادهتر اینگونه تعریف نمود: اجرای تبلیغات در سایتهای پربازدید که با مشاهده بنر تبلیغاتی علاوه بر افزایش آگاهی از برند با کلیک کردن بر آن باعث افزایش ترافیک وبسایتتان نیز میشود. این نوع بنرهای تبلیغاتی میتوانند به صورت تصویری ثابت و یا متحرک باشند. ویکی پدیا تبلیغات بنری را اینگونه تعریف کرده است:
بنر تبلیغاتی در دل یک وبسایت جای میگیرد که بیشتر توسط شبکه های تبلیغاتی در یک سری وبسایتها به منظور افزایش ترافیک منتشر میشود.
در ادامه یک نمونه از بنر تبلیغاتی که توسط شبکه تبلیغاتی مدیااد منتشر شده است آوردهایم:
بنر تبلیغاتی چیست
با توجه به توضیحاتی که در رابطه با تعریف تبلیغات بنری آورده شده است بهتر است بگوییم در کل هدف از این نوع تبلیغات بنری چیست؟
۴ مورد از اهداف تبلیغات بنری
اهداف تبلیغات بنری
جذب مخاطبین بیشتر
معرفی تخفیفات و پیشنهادات در رابطه با محصول و سرویس موردنظر
افزایش ترافیک وبسایت
افزایش آگاهی از برند
حال بهتر است در ادامه مقاله به بررسی مزایا و معایب این نوع تبلیغات بپردازیم:
مزایای تبلیغات بنری
تبلیغات بنری میزان آگاهی از برند (Brand Awareness) را بالا میبرند. وقتی به وسیله مخاطبان بیشتری دیده میشوید، اشخاص بیشتری با برند و کار شما آشنا میشوند و میزان استفاده از محصول یا خدمات شما نیز افزایش پیدا میکند. اگر با کلیک بر روی تبلیغات بنری شما اطلاعات مفیدی به دست بیاورند، علاقهمند میشوند و به شما اعتماد خواهند کرد. ۳ مورد از مزایای تبلیغات بنری:
به دلیل امکان استفاده از گیف در تبلیغات بنری، میزان جذب کاربر به این نوع تبلیغات افزایش پیدا خواهد کرد.
میتوان روند تاثیرگذاری این نوع تبلیغات را رصد کرده و از آن گزارش تهیه کرد و آن را بهینه کرد.
با کلیک کردن بر روی بنر تبلیغاتی میزان بازدید سایت افزایش خواهد یافت.
معایب تبلیغات بنری
تبلیغات بنری ممکن است در هر شرایطی کاربردی نباشند و گاها معایبی به همراه دارند:
تبلیغات بنری با وجودیکه بازدید سایت شما را افزایش میدهد ولی ممکن است مشتریان و مخاطبین هدفمندی را ایجاد نکند.
باعث ایجاد کلیک غیر هدفمند میشود که ممکن است نرخ پرش سایت را افزایش دهد.
استفاده بیش از حد از بنر تبلیغاتی باعث آزار بازدیدکننده سایت خواهد شد.
برای ساخت بنر جذاب، نسبتا هزینه زیادی صرف خواهد شد.
ممکن است به دلیل حجم زیاد مطالب سایت، تبلیغ موردنظر در سایت مورد توجه قرار نگیرد و از دید کاربر مخفی بماند.
با توجه به معایب تبلیغات بنری و کاهش میزان استفاده آن در جهان، مدل تبلیغات نیتیو (تبلیغات همسان) در حال جایگزینی با تبلیغات بنری است که در ادامه به معرفی این نوع تبلیغات و همچنین مقایسه آن با تبلیغات بنری میپردازیم.
انواع تبلیغات بنری
تبلیغات بنری میتوانند تصاویری ثابت یا متحرک باشند. به عنوان مثال تبلیغات کلیکی یکی از انواع تبلیغات بنری است که در آن تبلیغدهنده در ازای کلیک انجام شده به روی تبلیغ خود به رسانه ناشر هزینه پرداخت میکند. اما تبلیغات بنری در قالبهای دیگری نیز به کاربران نمایش داده میشوند که در ادامه آنها را معرفی میکنیم:
تبلیغات نمایشی Interstitials
این تبلیغات، از آن نوعی هستند که بهصورت تمامصفحه قبل از نمایش محتوای وبسایت و در میان فعالیتهای کاربران، به آنان نمایش داده میشوند.
تبلیغات بنری اسپانسرشیپ (Sponsorship)
تبلیغدهندگان در ازای این نوع تبلیغ پول میپردازند و مدل آن مانند لوگوی یک برند است که در طراحی سایت جای میگیرد. این نوع آگهی، از نوع تبلیغات نیتیو نیز محسوب میشود.
تبلیغات بنری Rich media ads
یک مدل از این تبلیغات ویدئوهایی هستند که هنگام بارگذاری صفحه به شکلی ناگهانی به کاربر نشان داده میشوند. مدل دیگری که برای کاربر مزاحمت ایجاد نمیکند و از این رو محبوبتر است، پخش تبلیغاتی است که فقط در صورتی متحرک میشوند که نشانه موس کاربر روی آن برود، در غیر اینصورت ثابت هستند.
تبلیغات بنری Overlays
این تبلیغات بنری در بالای صفحات وبسایتها نمایش داده میشوند و میتوانید با کلیک بر روی ضربدر کنارشان، آنها را ببندید.
تبلیغات بنری ریتارگتینگ (Retargeting)
این نوع از تبلیغات به معنای بازگرداندن مخاطب پیشین، به وبسایت شماست. کسانی که خرید یا ثبت نامی را نیمهکاره رها کردهاند اما با یادآوری شما به وسیله تبلیغات ریتارگتینگ، به سایت بازمیگردند و فعالیتشان را کامل میکنند. با این نوع از تبلیغات، معمولا مشتریان وفاداری به دست میآید.
تبلیغات نیتیو (تبلیغات همسان) چه نوع تبلیغاتی هستند؟
تبلیغات همسان (نیتیو) به تبلیغاتی گفته میشود که با محتوای سایت همخوانی و یکپارچگی دارند به طوریکه که کاربر هنگامیکه در حال مشاهده سایت است به این مطالب برخورد میکند و زمانیکه برروی آن کلیک میکند وارد سایت صاحب آن محصول یا سرویس میشود که در واقع هدف آن این است که خواندن مطلب توسط کاربر را قطع نکند و از نظر بصری کاربر را اذیت نکند.
در بلاگ مدیااد بخوانید: تبلیغات همسان چیست و در نقاط مختلف دنیا چگونه است؟
۳ فرمت اصلی تبلیغات نیتیو
۱- تبلیغات درون متنی
۲- تبلیغات اسپانسری شبکههای اجتماعی
۳- تبلیغات به صورت مطالب پیشنهادی
تعریف تبلیغات همسان
تبلیغات بنری یا تبلیغات همسان ؟ تفاوت این دو در چیست ؟
باتوجه به تعاریفی که از تبلیغات نیتیو و بنری داشتیم و این نکته که در سراسر دنیا تبلیغات نیتیو نتیجه و کارایی بهتری را از خود نشان داده است خوب است که نگاهی به تفاوتهای این دو نوع تبلیغات داشته باشیم تا بتوانیم برای اجرای تبلیغات به منظور هدر ندادن هزینه، مدل تبلیغاتی مناسبتری را انتخاب کنیم.
تفاوت تبلیغات بنری و تبلیغات همسان
تبلیغات نیتیو
یکسان بودن تبلیغات نیتیو با محتوای سایت
نرخ کلیک بالا (میانگین ۰.۲ درصد)
مناسب برای افزایش ترافیک وبسایت
هزینه کلیک ایده آل و پایین
عدم ایجاد مزاحمت برای بازدیدکننده سایت
تبلیغات بنری
جدا بودن تبلیغ با دیگر محتوای سایت
نرخ کلیک پایین (میانگین ۰.۰۵ درصد)
کاربر را مجبور به کلیک کردن میکند
اشتباه کسب و کارهای ایرانی در انتخاب مدل تبلیغاتی همسان یا بنری
با توجه به جدید بودن تبلیغات همسان در ایران، بیشتر کسب و کارهای ایرانی هنوز هم استفاده از تبلیغات بنری را ترجیح میدهند و گمان میکنند تبلیغات بنری بازدهی بالایی دارد. ولی با توجه به آماری که از گوگل ترند آورده شده است، افت بسیار زیاد تبلیغات بنری در سالهای اخیر به خصوص در جهان محسوس بوده و روند نزدیک شدن تبلیغات همسان به تبلیغات بنری رو به افزایش است.
دلیل استفاده از تبلیغات همسان از زبان مدیااد
باتوجه به توضیحاتی که در رابطه با تفاوت تبلیغات بنری و همسان و عملکرد آنها داده شد، پیشنهاد مدیااد به عنوان یک شبکه تبلیغاتی استفاده از تبلیغات همسان (تبلیغات نیتیو) است که با همانندسازی ظاهر تبلیغ با رابط کاربری و نمایش در مرتبطترین رسانهها، اثربخشی بیشتری را در دنیای تبلیغات آنلاین برای شما به همراه دارد. برای شروع کمپین تبلیغات همسان به پنل تبلیغ دهنده مدیااد مراجعه کرده و با ایجاد یک کمپین نتیو یا همسان، تبلیغات خود را شروع کنید. در این مسیر همواره تیم پلتفرم تبلیغات اینترنتی مدیااد همراه شما می باشد.
تبلیغات همسان مدیااد
انواع تبلیغات جدیدتر
حالا در سال ۲۰۲۱، همانطور که انتظار میرفت، تبلیغات شکل تازهتری به خود گرفتهاند و در انواع جدیدتری وجود دارند. از جمله آنها تبلیغات کلیکی، ریتارگتینگ و تبلیغات عملکردی (پرفورمنس مارکتینگ) است:
تبلیغات کلیکی به تبلیغاتی اشاره دارد که در آنها تبلیغدهندگان تنها به ازای کلیک انجام شده به روی تبلیغات خود در رسانههای ناشر، هزینه پرداخت میکنند. در این روش تبلیغدهندگان برای نمایشهایی که منجر به کلیک نمیشوند هیچ هزینهای پرداخت نمیکنند.
ریتارگتینگ به نوعی از بازاریابی گفته میشود که در آن، کاربرانی که در گذشته از وبسایت شما بازدید کردهاند یا با وبسایت شما تعامل داشتهاند را با انواع تبلیغات آنلاین در سراسر فضای وب هدفگیری میکنید.
تبلیغات عملکردی به روشهای بازاریابی آنلاینی اشاره دارد که در آنها تبلیغدهندگان تنها به ازای انجام اکشن (Action) مورد نظرشان به شبکه تبلیغاتی یا رسانه نمایشدهنده تبلیغ هزینه پرداخت میکنند. به بیانی دیگر، این نوع پرفورمنس مارکتینگ تنها به نتیجه حاصل از تبلیغات توجه دارد.
منبع:مدیا اد
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 65
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13