نوشته شده توسط : یوسفی

همانطور که در مقالات قبل توضیح داده شده، تبلیغات روشی برای برقراری ارتباط با مخاطب است. امروزه با ظهور مفهوم آموزش دیجیتال مارکتیگ، تبلیغات آنلاین رونق چشمگیری پیدا کرده است. یکی از مرسوم‌ترین و قدیمی‌ترین نوع تبلیغات آنلاین، تبلیغات بنری است. در این قسمت از بلاگ مدیااد به بررسی مفهوم تبلیغات بنری و معایب و مزایای آن پرداخته شده و همچنین با تبلیغات همسان مقایسه شده و ذکر شده که چرا تبلیغات بنری نسبت به تبلیغات نیتیو بازدهی پایین‌تری دارند.


تبلیغات بنری

تبلیغات بنری را می‌توان به زبان ساده‌تر این‌گونه تعریف نمود: اجرای تبلیغات در سایت‌های پربازدید که با مشاهده بنر تبلیغاتی علاوه بر افزایش آگاهی از برند با کلیک کردن بر آن باعث افزایش ترافیک وبسایتتان نیز می‌شود. این نوع بنرهای تبلیغاتی می‌توانند به صورت تصویری ثابت و یا متحرک باشند. ویکی پدیا تبلیغات بنری را اینگونه تعریف کرده است:

بنر تبلیغاتی در دل یک وبسایت جای میگیرد که بیشتر توسط شبکه های تبلیغاتی در یک سری وب‌سایتها به منظور افزایش ترافیک منتشر میشود.

در ادامه یک نمونه از بنر تبلیغاتی که توسط شبکه تبلیغاتی مدیااد منتشر شده است آورده‌ایم:

بنر تبلیغاتی چیست
با توجه به توضیحاتی که در رابطه با تعریف تبلیغات بنری آورده شده است بهتر است بگوییم در کل هدف از این نوع تبلیغات بنری چیست؟

۴ مورد از اهداف تبلیغات بنری
اهداف تبلیغات بنری

جذب مخاطبین بیشتر
معرفی تخفیفات و پیشنهادات در رابطه با محصول و سرویس موردنظر
افزایش ترافیک وبسایت
افزایش آگاهی از برند
حال بهتر است در ادامه مقاله به بررسی مزایا و معایب این نوع تبلیغات بپردازیم:

مزایای تبلیغات بنری
تبلیغات بنری میزان آگاهی از برند (Brand Awareness) را بالا می‌برند. وقتی به وسیله مخاطبان بیشتری دیده می‌شوید، اشخاص بیشتری با برند و کار شما آشنا می‌شوند و میزان استفاده از محصول یا خدمات شما نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر با کلیک بر روی تبلیغات بنری شما اطلاعات مفیدی به دست بیاورند، علاقه‌مند می‌شوند و به شما اعتماد خواهند کرد. ۳ مورد از مزایای تبلیغات بنری:

به دلیل امکان استفاده از گیف در تبلیغات بنری، میزان جذب کاربر به این نوع تبلیغات افزایش پیدا خواهد کرد.
میتوان روند تاثیرگذاری این نوع تبلیغات را رصد کرده و از آن گزارش تهیه کرد و آن را بهینه کرد.
با کلیک کردن بر روی بنر تبلیغاتی میزان بازدید سایت افزایش خواهد یافت.
معایب تبلیغات بنری
تبلیغات بنری ممکن است در هر شرایطی کاربردی نباشند و گاها معایبی به همراه دارند:

تبلیغات بنری با وجودی‌که بازدید سایت شما را افزایش میدهد ولی ممکن است مشتریان و مخاطبین هدفمندی را ایجاد نکند.
باعث ایجاد کلیک غیر هدفمند می‌شود که ممکن است نرخ پرش سایت را افزایش دهد.
استفاده بیش از حد از بنر تبلیغاتی باعث آزار بازدیدکننده سایت خواهد شد.
برای ساخت بنر جذاب، نسبتا هزینه زیادی صرف خواهد شد.
ممکن است به دلیل حجم زیاد مطالب سایت، تبلیغ موردنظر در سایت مورد توجه قرار نگیرد و از دید کاربر مخفی بماند.
با توجه به معایب تبلیغات بنری و کاهش میزان استفاده آن در جهان، مدل تبلیغات نیتیو (تبلیغات همسان) در حال جایگزینی با تبلیغات بنری است که در ادامه به معرفی این نوع تبلیغات و همچنین مقایسه آن با تبلیغات بنری میپردازیم.


انواع تبلیغات بنری

تبلیغات بنری می‌توانند تصاویری ثابت یا متحرک باشند. به عنوان مثال تبلیغات کلیکی یکی از انواع تبلیغات بنری است که در آن تبلیغ‌دهنده در ازای کلیک انجام شده به روی تبلیغ خود به رسانه ناشر هزینه پرداخت می‌کند. اما تبلیغات بنری در قالب‌های دیگری نیز به کاربران نمایش داده می‌شوند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

تبلیغات نمایشی Interstitials
این تبلیغات، از آن نوعی هستند که به‌صورت تمام‌صفحه قبل از نمایش محتوای وبسایت و در میان فعالیت‌های کاربران، به آنان نمایش داده می‌شوند.

تبلیغات بنری اسپانسرشیپ (Sponsorship)
تبلیغ‌دهندگان در ازای این نوع تبلیغ پول می‌پردازند و مدل آن مانند لوگوی یک برند است که در طراحی سایت جای می‌گیرد. این نوع آگهی، از نوع تبلیغات نیتیو نیز محسوب می‌شود.

تبلیغات بنری Rich media ads
یک مدل از این تبلیغات ویدئوهایی هستند که هنگام بارگذاری صفحه به شکلی ناگهانی به کاربر نشان داده می‌شوند. مدل دیگری که برای کاربر مزاحمت ایجاد نمی‌کند و از این رو محبوب‌تر است، پخش تبلیغاتی است که فقط در صورتی متحرک می‌شوند که نشانه موس کاربر روی آن برود، در غیر این‌صورت ثابت هستند.

تبلیغات بنری Overlays
این تبلیغات بنری در بالای صفحات وبسایت‌ها نمایش داده می‌شوند و می‌توانید با کلیک بر روی ضربدر کنارشان، آن‌ها را ببندید.

تبلیغات بنری ریتارگتینگ (Retargeting)
این نوع از تبلیغات به معنای بازگرداندن مخاطب پیشین، به وبسایت شماست. کسانی که خرید یا ثبت نامی را نیمه‌کاره رها کرده‌اند اما با یادآوری شما به وسیله تبلیغات ریتارگتینگ، به سایت بازمی‌گردند و فعالیتشان را کامل می‌کنند. با این نوع از تبلیغات، معمولا مشتریان وفاداری به دست می‌آید.

تبلیغات نیتیو (تبلیغات همسان) چه نوع تبلیغاتی هستند؟
تبلیغات همسان (نیتیو) به تبلیغاتی گفته میشود که با محتوای سایت همخوانی و یکپارچگی دارند به طوریکه که کاربر هنگامیکه در حال مشاهده سایت است به این مطالب برخورد میکند و زمانیکه برروی آن کلیک میکند وارد سایت صاحب آن محصول یا سرویس میشود که در واقع هدف آن این است که خواندن مطلب توسط کاربر را قطع نکند و از نظر بصری کاربر را اذیت نکند.

در بلاگ مدیااد بخوانید: تبلیغات همسان چیست و در نقاط مختلف دنیا چگونه است؟
۳ فرمت اصلی تبلیغات نیتیو
۱- تبلیغات درون متنی
۲- تبلیغات اسپانسری شبکه‌های اجتماعی
۳- تبلیغات به صورت مطالب پیشنهادی

تعریف تبلیغات همسان

تبلیغات بنری یا تبلیغات همسان ؟ تفاوت این دو در چیست ؟
باتوجه به تعاریفی که از تبلیغات نیتیو و بنری داشتیم و این نکته که در سراسر دنیا تبلیغات نیتیو نتیجه و کارایی بهتری را از خود نشان داده است خوب است که نگاهی به تفاوتهای این دو نوع تبلیغات داشته باشیم تا بتوانیم برای اجرای تبلیغات به منظور هدر ندادن هزینه، مدل تبلیغاتی مناسب‌تری را انتخاب کنیم.

تفاوت تبلیغات بنری و تبلیغات همسان
تبلیغات نیتیو
یکسان بودن تبلیغات نیتیو با محتوای سایت
نرخ کلیک بالا (میانگین ۰.۲ درصد)
مناسب برای افزایش ترافیک وبسایت
هزینه کلیک ایده آل و پایین
عدم ایجاد مزاحمت برای بازدیدکننده سایت
تبلیغات بنری
جدا بودن تبلیغ با دیگر محتوای سایت
نرخ کلیک پایین (میانگین ۰.۰۵ درصد)
کاربر را مجبور به کلیک کردن میکند

اشتباه کسب و کارهای ایرانی در انتخاب مدل تبلیغاتی همسان یا بنری
با توجه به جدید بودن تبلیغات همسان در ایران، بیشتر کسب و کارهای ایرانی هنوز هم استفاده از تبلیغات بنری را ترجیح میدهند و گمان می‌کنند تبلیغات بنری بازدهی بالایی دارد. ولی با توجه به آماری که از گوگل ترند آورده شده است، افت بسیار زیاد تبلیغات بنری در سالهای اخیر به خصوص در جهان محسوس بوده و روند نزدیک شدن تبلیغات همسان به تبلیغات بنری رو به افزایش است.

 

دلیل استفاده از تبلیغات همسان از زبان مدیااد
باتوجه به توضیحاتی که در رابطه با تفاوت تبلیغات بنری و همسان و عملکرد آنها داده شد، پیشنهاد مدیااد به عنوان یک شبکه تبلیغاتی استفاده از تبلیغات همسان (تبلیغات نیتیو) است که با همانندسازی ظاهر تبلیغ با رابط کاربری و نمایش در مرتبط‌ترین رسانه‌ها، اثربخشی بیشتری را در دنیای تبلیغات آنلاین برای شما به همراه دارد. برای شروع کمپین تبلیغات همسان به پنل تبلیغ دهنده مدیااد مراجعه کرده و با ایجاد یک کمپین نتیو یا همسان، تبلیغات خود را شروع کنید. در این مسیر همواره تیم پلتفرم تبلیغات اینترنتی مدیااد همراه شما می باشد.

تبلیغات همسان مدیااد

انواع تبلیغات جدیدتر
حالا در سال ۲۰۲۱، همانطور که انتظار می‌رفت، تبلیغات شکل تازه‌تری به خود گرفته‌اند و در انواع جدیدتری وجود دارند. از جمله آن‌ها تبلیغات کلیکی، ریتارگتینگ و تبلیغات عملکردی (پرفورمنس مارکتینگ) است:

تبلیغات کلیکی به تبلیغاتی اشاره دارد که در آن‌ها تبلیغ‌دهندگان تنها به ازای کلیک انجام شده به روی تبلیغات خود در رسانه‌های ناشر، هزینه پرداخت می‌کنند. در این روش تبلیغ‌دهندگان برای نمایش‌هایی که منجر به کلیک نمی‌شوند هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.
ریتارگتینگ به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که در آن، کاربرانی که در گذشته از وبسایت شما بازدید کرده‌اند یا با وبسایت شما تعامل داشته‌اند را با انواع تبلیغات آنلاین در سراسر فضای وب هدف‌گیری می‌کنید.
تبلیغات عملکردی به روش‌های بازاریابی آنلاینی اشاره دارد که در آن‌ها تبلیغ‌دهندگان تنها به ازای انجام اکشن (Action) مورد نظرشان به شبکه تبلیغاتی یا رسانه نمایش‌دهنده تبلیغ هزینه پرداخت می‌کنند. به بیانی دیگر، این نوع پرفورمنس مارکتینگ تنها به نتیجه حاصل از تبلیغات توجه دارد.

منبع:مدیا اد



:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یوسفی

زمانی که عبارت « بازاریابی اینترنتی چیست » به گوش‌تان می‌خورد یا آن را جایی می‌بینید، نخستین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد چیست؟ صاحبان مشاغل احتمالا با دیدن آن به یاد وب‌سایت می‌افتند؛ برخی افراد به شبکه‌های اجتماعی فکر می‌کنند و دسته‌ای هم به وبلاگ‌ها. تمامی این‌ها برای منظور تبلیغات قابل قبول هستند و موارد یاد شده، هر یک به‌مانند قطعهٔ پازلی است که در کنار یکدیگر مجموعه‌ای جامع و گسترده به وجود می‌آورند و ما آن را با نام بازاریابی اینترنتی می‌شناسیم. متأسفانه، صاحبان مشاغلی که قصد دارند حضور مؤثری در اینترنت داشته باشند باید قطعه‌های پازل بسیاری را مدیریت کنند.

به هر عنوان بازاریابی اینترنتی از ملزومات هر نوع کسب‌وکاری است؛ حتی اگر چندان بزرگ نباشند و در سطح محلی فعالیت کنند. با داشتن حضوری مؤثر در اینترنت می‌توان تخصص و حوزهٔ کاری خود را به دیگران معرفی کرد، به مشتری‌های راغب (یا لید یا سرنخ، به کسانی اشاره دارد که برای نخستین بار از کسب‌وکاری بخصوص بازدید می‌کنند و امکان خریدشان وجود دارد؛ در ادامهٔ مقاله به ذکر مشتری راغب اکتفا می‌شود) جدید دست یافت و به فروش و عرضهٔ محصولات و خدمات پرداخت؛ این‌ها همه در حالی است که با داشتن اطلاعات کافی و بدون نیاز به کمک افراد متخصص در زمینهٔ بازاریابی می‌توان به تمامی اهداف یاد شده دست یافت.

این مقدمه‌چینی نسبتا طولانی تنها به منظور آن بود که پیش از شروع بحث اصلی مقاله درکی کلی از موضوع آن پیدا کرده باشید؛ در حقیقت مقاله‌ای که پیش رو دارید، دورهٔ آموزشی فشرده‌ای دربارهٔ مطالب اساسی مرتبط با انواع پلتفرم‌های بازاریابی اینترنتی (آنلاین) است و البته اطلاعاتی هم در اختیارتان قرار خواهیم داد که برای شروع فعالیت‌ها در این زمینه کارآمد و مفید خواهد بود.

مطالعه بیشتر: دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ


بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیست؟
تا به حال به گسترش برند، محصول و یا خدمتِ شرکت خود از طریق بستر وب فکر کرده‌اید؟ بازاریابی آنلاین، استفاده از کانال‌های مبتنی بر وب است تا بتوانید یک پیام در مورد برند، محصولات و یا خدمات خود به مشتریان بالقوه‌ برسانید.

با گسترش فضای وب و استفاده مردم از دنیای اینترنت، کسب‌وکارهای بسیاری از انواع بازاریابی دیجیتال جهت گسترش برند خود استفاده می‌کنند تا از این طریق کاربران بسیاری را با محصول و خدمت خود آشنا می‌کنند. روش‌های زیادی برای به‌کارگیری بازاریابی آنلاین وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ایمیل مارکتینگ، بهینه‌سازی موتور جستجو، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و … اشاره کرد. هدف این است که وقتی کاربر در حال مطالعه، خرید، جستجو کردن، گپ‌وگفت در شبکه‌های اجتماعی و … در فضای اینترنت است، با کمک بازاریابی آنلاین توجه او را به خود جلب کنید و بازدیدکننده‌ی وب‌سایت خود را به مشتری تبدیل کنید.

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زیر مجموعه‌ی بازاریابی درونگرا قرار می‌گیرد. پیش از اینکه تا این میزان استفاده از بازاریابی آنلاین همه‌گیر شود، بسیاری از کسب‌وکارها از بازاریابی سنتی از قبیل چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبورد و … استفاده می‌کردند. جالب است که با این همه گسترش تکنولوژی، همچنان کسب‌وکارهای زیادی از این نوع شیوه‌های بازاریابی استفاده و بسیاری از بودجه‌ی خود را صرف تبلیغات سنتی می‌کنند.

تصور کنید محصول شما نوعی شکلات است. برای معرفی محصول خود تبلیغات تلویزیونی و رادیویی انجام می‌دهید و بروشور محصول خود را پخش می‌کنید. طبیعتا اگر تبلیغ شما به دست مخاطبان اصلی‌تان برسد، فروش شما افزایش پیدا می‌کند ولی راه آنالیزی برای تخمین بازده هر کدام از این روش‌ها وجود ندارد. همچنین کنترل خاص و سریعی روی اجرای کمپینِ در حال انجام وجود ندارد. در صورتی که در بازاریابی آنلاین شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای بسیار کم، تبلیغات خود را اجرا و محصول خود را معرفی کنید. همچنین می‌توانید در مراحل مختلف، کمپین خود را زیر نظر داشته باشید، بررسی کنید و در هر مرحله آن را تغییر دهید تا به نتیجه‌ی موردنظر خود دست یابید.

مزایای بازاریابی آنلاین
بررسی و اندازه‌گیری تاثیر کانال‌های مختلف
یکی از مزایای اصلی بازاریابی آنلاین، بررسی کانال‌های مختلف بازاریابی است. شما می‌توانید مسیر حرکت بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را دنبال کنید و راه‌هایی مختلفی را که کاربران برای رسیدن به وب‌سایت یا لندینگ شما طی می‌کنند، زیرنظر قرار دهید. همچنین می‌توانید تاثیر کانال‌های مختلف را بررسی کنید، دریابید کدام کانا‌ل‌ها، بازدهی بیشتری دارند و باعث افزایش مشتریان کسب‌وکار شما می‌شوند.

بررسی رفتار مشتری
با بررسی رفتار مشتری و ویژگی‌هایی از قبیل سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … از طریق ابزارهای بازاریابی دیجیتال، می‌توانید مشتریانی را که پتانسیل بالاتری برای خرید دارند و بیشتر با برند شما درگیر می‌شوند، پیدا کنید، محصولات مرتبط با سلیقه‌ی آن‌ها را در اختیارشان قرار دهید و پیشنهادهای جذابی به آن‌ها ارائه کنید. این ویژگی به شما فرصت می‌دهد، لحظه به لحظه نیازهای مشتریان خود را دنبال کنید و محصولات متناسب به آن‌ها نشان دهید. به طور مثال فرض کنید فردی از شما تلفن همراه خریداری می‌کند. در مراحل بعد احتمالا او به قاب موبایل، هندزفری و … نیاز پیدا می‌کند. می‌توانید از فرصت موجود استفاده و محصولات موجود خود را به او معرفی کنید.

دسترسی سریع و راحت
گسترش فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین سبب می‌شود کاربران بتوانند به راحتی یک کلیک، با محصول شما آشنا شوند و بعد از طی فانل فروش محصول موردنظر را خریداری کنند.

هزینه‌های عملیاتی پایین
یکی از مزایای بسیار مهم بازاریابی آنلاین، صرفه‌جویی در زمان، مقرون‌به‌صرفه بودن و حفظ محیط زیست است. به طور مثال فرض کنید قصد دارید بروشورهای تبلیغاتی خود را چاپ و پخش کنید. علاوه بر مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ بسیار، زمان زیادی باید صرف شود تا بروشورها به دست افراد مناسب برسند. در صورتی که در بازاریابی آنلاین، برخلاف روش‌های سنتی، می‌توانید به طور مثال با ارسال ایمیل یا ساختن یک کلیپ و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی پیام خود را در پهنای گسترده‌تری به گوش مخاطبان برسانید.

هدف‌گیری مشتری
در بازاریابی آنلاین شما می‌توانید مشتریان خود را دسته‌بندی کنید و پیشنهادهای مختص هر دسته را در اختیارشان قرار دهید. دسته‌بندی‌هایی از منظر جغرافیایی، سن، تحصیلات، علاقه‌مندی، جنسیت و … ایجاد کنید. یک یا چند دسته‌بندی موردنظر خود را انتخاب کنید؛ سپس تمرکز خود را روی آن‌ها بگذارید، آن‌ها وارد فانل فروش کنید تا بهترین نتیجه را از فرایند بازاریابی خود کسب کنید.

بازاریابی آنلاین
ابزارهای بازاریابی آنلاین (اینترنتی)
برای فعالیت در حوزه‌ی بازاریابی آنلاین، لازم است با ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید و بتوانید با کمک آن‌ها، محصولات یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید. بازاریابی اینترنتی و آنلاین ۷ زیر شاخه اصلی زیر را شامل می شود:

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو
بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
بازاریابی محتوایی
بازاریابی شبکه های اجتماعی
تبلیغات کلیکی یا PPC
بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش(Affiliate Marketing)
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی آنلاین، فرصت‌های زیادی پیش روی شما می‌گذارد و کمک می‌کند حضور خود را در فضای وب موثرتر ادامه دهید و مخاطبان بیشتری را به کسب‌وکار خود دعوت کنید. جهت استفاده‌ی بهینه از بازاریابی آنلاین، لازم است مشتریان خود را به خوبی بشناسید. برای این کار، می‌توانید با استفاده از راه‌های مختلفی همانند مصاحبه با افراد و مشتریان مختلف، نمونه‌گیری و آمار، بررسی بازخورد کاربران و … شناخت نسبی از مشتری خود پیدا کنید؛ سپس از مزایا و ویژگی‌های بازاریابی آنلاین که پیشتر ذکر شد، استفاده و لید و مشتری بیشتری را جذب کنید.

هر قدر فضای اینترنت و کاربران وب بیشتر افزایش پیدا می‌کند، رقابت بین کسب‌وکارهای مختلف در این فضا شدیدتر می‌شود. با وجود این اگر هر کسب‌وکاری مشتری خود را به خوبی بشناسد، با داشتن استراتژی مناسب می‌تواند در فضای وب، بازاریابی آنلاین خود را به صورت موثر انجام دهد و با ارائه‌ی ارزش منحصربه‌فرد، لیدهای مناسب و زیادی جذب کند.

مهمترین و پرکاربردترین راه‌های تبلیغاتی مورد استفاده در بازاریابی اینترنتی
بازاریابی اینترنتی شامل مفاهیم و مباحث گسترده‌ای می‌شود و اساسا هر فعالیت مرتبط با بازاریابی که در اینترنت انجام بگیرد، به عنوان زیرمجموعه‌ای از آن شناخته می‌شود. البته برای جلوگیری از گمراه شدن شما و درک بهتر چگونگی کارکرد فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی آنلاین، بعضی از مهمترین و پرکاربردترین راه‌های تبلیغاتی مورد استفاده در بازاریابی اینترنتی را که کسب‌وکارهای کوچک حتما باید راجع به آن‌ها اطلاعات داشته باشند، به شما معرفی می‌کنیم.

بازاریابی موتور جستجو
بازاریابی موتور جستجو (با کلمهٔ اختصاری SEM شناخته می‌شود) به هر فعالیت مرتبط با بازاریابی‌ای اطلاق می‌شود که به منظور دسترسی بیشتر و راحت‌تر کاربران به وب‌سایتِ کسب‌وکاری بخصوص به هنگام جستجو در پلتفرم‌هایی چون گوگل انجام می‌گیرند. بهینه‌سازی موتور جستجو (یا همان سئو) و پلتفرم‌های جستجوی هزینه‌بری چون گوگل ادوردز هر دو به عنوان بخش‌هایی بسیار مهم و اساسی (و البته مجزا از هم) از بازاریابی موتور جستجو شناخته می‌شوند. امروزه دیدن آموزش بهینه سازی سایت برای هر وبمستری بسیار حیاتی است.

شما با به‌کارگیری سئو، وب‌سایتی درست می‌کنید که به منظور داشتن رتبه‌ای خوب در میان سایر سایت‌ها در موتورهای جستجو طراحی شده باشد. سئو که استفاده از آن رایگان است (ولی پیاده‌سازی آن رایگان نیست)، به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز پرداخت هزینه به موتورهای جستجو، کاربران آن‌ها وب‌سایت شما را در جستجوهای‌شان ببینند. به منظور داشتن رتبه‌ای خوب و قابل‌قبول در میان سایر وب‌سایت‌ها، باید تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی کلمات کلیدی مهم انجام دهید و از چگونگی نوشتن محتوای با کیفیتی که متمرکز بر کلمات کلیدی شناسایی شده باشند، آگاهی داشته باشید. برای داشتن این آگاهی مطلب اصول سئو بسیار کاربردی است.

به‌علاوه به هنگام استفاده از سئو دربارهٔ چگونگی استفاده از تکنیک‌هایی از قبیل لینک‌سازی هم باید مطلع باشید (این تکنیک‌ها نیز سبب بالا رفتن رتبهٔ وب‌سایت می‌شوند). با وجود اینکه باید به‌طور منظم کلمات کلیدی مورد استفادهٔ خود را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید سئوی وب‌سایت شما در وضعیت خوبی به سر می‌برد، سئوی وب‌سایت اصلی شما، برخلاف سایر پلتفرم‌های بازاریابی به بازبینی و بررسی مداوم احتیاجی ندارد.

برای آموزش سئو وردپرس اما ابزارهایی چون یواست سئو (یواست سئو یکی از افزونه‌های رایگانی است که در محیط وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تصویر بالا می‌توانید محیط آن را مشاهده کنید) وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا وب‌سایت خود را به منظور استفاده از سئو بهینه‌سازی کنید؛ حتی اگر اطلاعات چندانی راجع به سئو نداشته باشید.

تبلیغات کلیکی
بازاریابی کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک (CPC) نوعی تبلیغات است که در آن بازاریاب‌ها ابتدا تبلیغ مورد نظر خود را طراحی می‌کنند، سپس آن را به منظور معرفی به مخاطبان هدف‌شان با استفاده از پلتفرم تبلیغاتی معرفی می‌کنند و در نهایت بابت نتیجهٔ حاصل شده هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. بسته به عواملی از جمله پلتفرمی که برای تبلیغ انتخاب می‌شود، هزینهٔ پرداخت شده در پایان کار ممکن است به ازای کلیک‌های صورت گرفته، تبدیل‌های صورت گرفته، اقدامات صورت گرفته توسط مخاطبان یا تعداد نمایش وب‌سایت در موتورهای جستجو محاسبه شود.

بازاریابی پرداخت به ازای کلیک با دو گونهٔ مختلف از تبلیغات به کار گرفته می‌شود: تبلیغات وابسته به جستجو و تبلیغات نمایشی یا تبلیغات همسان .

تبلیغات کلیکی چیست
در تبلیغات وابسته به جستجو این امکان را خواهید داشت تا تبلیغات در گوگل داشته باشید تا متن‌های تبلیغاتی خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که با استفاده از کلمات کلیدی مورد انتخاب شما اقدام به جستجو می‌کنند. برای نمونه اگر کاربران به دنبال خرید «بلیط هواپیما» باشند و شرکت شما کمپین تبلیغاتی‌ای به منظور فروش بلیط راه انداخته باشد، پس از وارد کردن عبارت جستجو، بسته به قیمت کلیکی که انتخاب کرده‌اید، نخستین وب‌سایت به نمایش در آمده برای آن‌ها متعلق به تبلیغ شما خواهد بود.

سایر پلتفرم‌های تبلیغاتی همگی مربوط به تبلیغات نمایشی هستند: مثل بسیاری از شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌هایی که تبلیغات نمایشی را در سایت‌های پربازدید قرار می‌دهند. با استفاده از تبلیغات نمایشی می‌توانید تبلیغات خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که در اینترنت در حال گشت‌زنی هستند. این نوع از تبلیغات در جاهای مختلفی به نمایش درمی‌آیند: برای نمونه ممکن است کاربری در صفحه‌ای از سایت دنیای اقتصاد باشد، با آن‌ها مواجه شود، یا به هنگام سر زدن به صفحهٔ خبرهای خبرگزاری تسنیم. مزیتی که استفاده از این نوع از تبلیغات برای شما دارد این است که امکان معرفی محصولات شما را به کاربرانی فراهم می‌کند که مستقیما به دنبال محصولات شما نمی‌گردند. بزرگترین این پلتفرم‌ها که شبکه نمایش بزرگی در ایران در اختیار دارد، پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت است که نمونه‌ای از تبلیغات همسان آن را در خبرگزاری تسنیم در زیر می‌بینید. برای آموختن بیشتر این حوزه مطلب تبلیغات کلیکی چیست یا تبلیغات بنری کلیکی را بخوانید.

بازاریابی-اینترنتی-چیست-همسان-یکتانت
بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، هم شامل بازاریابی ارگانیک (بدون پرداخت هزینه) می‌شود و هم شامل تبلیغات هزینه‌بر که دستهٔ دوم به وسیلهٔ برنامه‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک همسان پلتفرم مورد نظر صورت می‌گیرد و اغلب در ایران کاربرد چندانی ندارد هم به دلیل گرانی دلار و هم به لیل تحریم‌ها و هم عدم نمایش به مخاطبان ایرانی . اغلب، هدف از راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، معرفی بیشتر و بهتر برند و برقراری روابط مؤثر با مشتری‌ها است.

محبوب‌ترین پلتفرم مورد استفاده برای بازاریابی در میان شبکه‌های اجتماعی در ایران اینستاگرام و تلگرام هستند. برای موفقیت در بازاریابی در اینستاگرام یا همان اینستاگرام مارکتینگ مطالبی که منتشر می‌کنید در جذب فالوئرها بسیار حیاتی هستند که برای اثرگذاری مطالب نیاز دارید تا نوشتن کپشن اینستاگرام را با عکس تبلیغاتی مناسب همراه کنید.

بازاریابی ایمیلی
همانگونه که از نام آن برمی‌آید در بازاریابی ایمیلی سعی بر آن است تا با ارسال ایمیل با مشتری‌ها ارتباط برقرار شود و به این صورت تعداد مشتری‌های راغب و میزان فروش را افزایش داد. در بازاریابی ایمیل، همانند شبکه‌های اجتماعی، هدف، قرار دادن محصولات در معرض دید کاربران است تا به این وسیله شما و کسب‌وکارتان را فراموش نکنند، اما بر خلاف شبکه‌های اجتماعی، صاحبان مشاغل به هنگام استفاده از ایمیل، دستشان در استفاده از تکنیک‌های مرتبط با فروش بازتر است، چراکه در قالب ایمیل می‌توان پیشنهادهای فروش مختلف، اعلان فروش محصولات، فراخوان برای اقدام و دیگر مسائل این چنینی را لحاظ کرد.

چه به هنگام خرید کردن مشتری‌ها و چه پیش از انجام فرایند خرید توسط آن‌ها باید برای ارسال ایمیل به آن‌ها اقداماتی را در نظر داشت. برای نمونه می‌توان برای کسانی که با ذکر آدرس ایمیل خود ثبت‌نام می‌کنند تخفیفی در نظر گرفت تا انگیزه‌شان برای این کار بیشتر شود. به‌علاوه توصیه می‌شود از سرویس‌های مدیریت ایمیلی همچون «میل‌چیمپ یا میرلایت» استفاده کنید؛ کارکرد این سرویس‌ها به این صورت است که متن‌های از پیش طراحی شده توسط شما را در موقعیت‌هایی بخصوص (برای نمونه به هنگام ثبت‌نام کاربر؛ ایمیل خوشامدگویی) به صورت خودکار و در قالب ایمیل ارسال می‌کنند. برای جلوگیری از اشتباه ایمیل مارکتینگ و از دست رفتن هزینه و زمان تیم بازاریابی حتما مطلب آموزش ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید.

بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا به فعالیت‌هایی اشاره دارد که طی آن‌ها محتوایی به منظور جذب مشتری‌های راغب و جلب اعتماد کاربران در اینترنت منتشر می‌شود. محتوای تولیدی شما بسته به فعالیت و نیازهای‌تان ممکن است در قالب یکی از موارد زیر باشد:

مطالبی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید؛
مطالبی که به عنوان مهمان برای سایت‌های دیگر منتشر می‌کنید و در آن‌ها به سایت خود لینک می‌دهید؛
دیگر انواع محتوایی که به منظور جذب مشتری‌های راغب مورد استفاده قرار می‌دهید (کتاب‌های الکترونیکی، مطالعه‌های موردی و … ). هدف استفاده از این گونه محتواها دریافت اطلاعات مشتری‌های راغب است؛
اینفوگراف‌ها یا ویدئوهایی که امکان به‌اشتراک‌گذاری‌شان در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد.
بازاریابی اینترنتی چیست تولید محتوا یکتانت
پیش از شروع بازاریابی محتوا باید اهداف مورد نظر خود را مشخص کرده باشید؛ به‌علاوه محتوای منتشر شده باید در هماهنگی با فعالیت‌های مرتبط با بهینه‌سازی موتور جستجو باشد. زمانی که برنامهٔ انتشار محتوا را طرح‌ریزی می‌کنید، به خاطر داشته باشید که محتوا باید به‌طور منظم منتشر شود؛ در غیر این صورت به نتایج مطلوب نخواهید رسید. مطلب بازاریابی محتوایی چیست به شما کمک می‌کند تا بدانید چه مواقعی سراغ سفارش تولید محتوا بروید و چه زمانی خودتان شروع به مثلاً تولید محتوا فروشگاه اینترنتی کنید. به عنوان یک نمونه می‌توانید تولید محتوای بلاگ یکتانت را به عنوان نمونه ببینید.

شبکه‌سازی اینترنتی
فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌سازی اینترنتی، اگر با رویکرد درست انجام بگیرند، به شما امکان برقراری ارتباطاتی سودمند را در انجمن‌های گفتگو و گروه‌های اینترنتی می‌دهد که سبب رونق گرفتن کسب‌وکارتان می‌شود. می‌توانید با کسانی که در حوزهٔ کاری شما فعالیت می‌کنند آشنا شده و به منظور انجام پروژه‌ای بخصوص شراکت کنید، یا با به‌اشتراک‌گذاری اطلاعاتی که از حوزهٔ کاری خود دارید نظر تعدادی از مخاطبان هدف‌تان را به خود جلب کنید و به این وسیله برای خود مشتری پیدا کنید. البته فراموش نکنید که هدف اصلی در این نوع از بازاریابی برقراری ارتباط با دیگران است و نه فروش مستقیم.

برخی از بهترین مکان‌هایی که می‌توانید در آن‌ها به دنبال گروه‌های اینترنتی مرتبط با حوزهٔ کاری‌تان بگردید عبارت‌اند از:

گروه‌های فیسبوک؛
گروه‌های لینکدین (یکی از این گروه‌ها را می‌توانید در تصویر بالا ببینید)؛
انجمن‌های گفتگوی صنایع مختلف، مانند گروه‌ۀای تلگرامی مرتبط؛
انجمن‌های گفتگوی پرسش و پاسخ، مانند جوابکو.
صرف نظر از اینکه فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌سازی اینترنتی را به چه صورتی انجام دهید، روشی است بسیار سودمند برای معرفی کسب‌وکارتان به کاربرانی که امکان تبدیل شدن‌شان به مشتری وجود دارد و نیز برای رونق کسب‌وکار به‌طور کلی؛ این در حالی است که این فعالیت‌ها اغلب هزینه‌ای برای شما ندارد.

گام اول شروع بازاریابی اینترنتی چیست؟
برای شروع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی اینترنتی، نخستین کاری که باید انجام دهید راه‌اندازی وب‌سایتی خوش‌ساخت و حرفه‌ای است. به خدمت گرفتن فردی متخصص برای انجام این کار می‌تواند بسیار سودمند باشد (اگر توان پرداخت هزینه‌اش را داشته باشید)، چراکه آن‌ها با استفاده از تجربهٔ خود می‌توانند وب‌سایت را به‌گونه‌ای طراحی کنند که توجه افراد را جلب کند و نرخ تبدیل بالایی داشته باشد.

بهتر است زمانی که وب‌سایت مراحل ساخت را طی می‌کند و برنامهٔ اولیهٔ آن نوشته می‌شود، تحقیقات گسترده‌ای در زمینهٔ کلمات کلیدی انجام دهید. کلمات کلیدی‌ای که انتخاب می‌کنید، در رتبهٔ نهایی شما در موتورهای جستجو تأثیر بسزایی خواهد داشت، بنابراین طرح‌ریزی برنامه‌ای کارآمد برای کلمات کلیدی یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که به هنگام شروع کار بازاریابی اینترنتی باید انجام دهید.

زمانی که بازدید از وب‌سایت شما آغاز می‌شود، حتما فرمی در قسمتی از صفحهٔ اصلی وب‌سایت قرار دهید که امکان دریافت ایمیل بازدیدکنندگان به وسیلهٔ آن وجود داشته باشد. به‌علاوه ایمیل‌های خوشامدگویی ارسال خودکاری هم از قبل آماده کرده باشید که در اسرع وقت بتوانید با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنید. پس از آنکه کار طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت به پایان رسید، برای بیشتر کسب‌وکارها مرحلهٔ بعدی کار، طرح‌ریزی برنامه‌ای برای حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی خواهد بود. هر کسب‌وکاری باید دارای صفحهٔ اینستاگرام یا تلگرام یا توئیتری باشد که حاوی اطلاعاتی جامع و مفید دربارهٔ حوزهٔ کاریش باشد. بسته به ویژگی‌های مخاطبان، می‌توان حساب‌های کاربری‌ای هم در دیگر شبکه‌های اجتماعی مهم از جمله لینکداین، آپارات، فیسبوک و پینترست و … درست کرد.

کمی زمان می‌برد تا نتیجهٔ مطلوب از فعالیت‌های انجام گرفته در شبکه‌های اجتماعی حاصل شود و برای این منظور باید مرتباً مطالب قرار گرفته در این شبکه‌ها را به‌روز کرد و مورد بررسی قرار داد، اما نتیجهٔ حاصل شده ارزش این تلاش و زحمت را دارد و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای تشکیل انجمن اینترنتی مرتبط با هر کسب‌وکاری شناخته می‌شود. پس از به پایان رسیدن کار ساخت حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مد نظر، می‌توانید به صلاح‌دید خود از دیگر انواع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (چه در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی باشد، چه در تبلیغات وابسته به جستجو و چه تبلیغات بنری ) به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان، به شکلی کارآمد به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید و اگر بخواهید دیگران را از تجربه و تخصص خود آگاه کنید، استفاده از فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا هم ایدهٔ بسیار خوبی است.

چگونگی ارزیابی نتایج حاصل شده از فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی
فارغ از اینکه کدام پلتفرم‌ها را برای پیشبرد فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی به کار گرفته باشید، ابزارهای رایگانی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان کارایی بازاریابی اینترنتی خود را ارزیابی کنید.

گوگل آنالیتیکس: کانال‌های وارد کنندهٔ ترافیک به سایت شما، کسانی که از وب‌سایت‌تان بازدید می‌کنند، چگونگی فعالیت این افراد در سایت شما و عواملی که به تبدیل، تشویق‌شان می‌کند، از جمله مواردی هستند که با استفاده از آنالیتیکس گوگل می‌توان پیگیری کرد. استفاده از آن هم کار دشواری نیست و با استفاده از چند تگ ساده می‌توانید آن را با وب‌سایت‌تان همگام کنید. تحلیلگر گوگل منبع اطلاعاتی ارزشمندی است که هر وب‌سایتی باید در اختیار داشته باشد؛
تحلیلگرهای همسان بر روی پلتفرم: از جمله این تحلیلگرها می‌توان به فیسبوک اینسایتز، تحلیلگر توییتر و اینستاگرام اینسایتز (Insights) اشاره کرد. با استفاده از این تحلیلگرها می‌توان معیارهای بر روی پلتفرم از قبیل لایک‌ها، به‌اشتراک‌گذاری‌ها، ریتوییت‌ها، کامنت‌ها و پیام‌های مستقیم را مورد ارزیابی قرار داد. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید ببینید تلاش‌های‌تان در زمینهٔ تشکیل انجمن اینترنتی تا چه حد نتیجه‌بخش بوده است و محتوای‌تان تا چه حد توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.
برآورد هزینهٔ فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی (آنلاین)
فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی می‌تواند هزینهٔ زیادی به همراه داشته باشد، اما خوشبختانه امکان سازگار کردن هزینه‌ها با تمامی بودجه‌های منظور شده برای بازاریابی وجود دارد. پیش از هر چیز باید بخشی از سرمایهٔ خود را به منظور پرداخت هزینهٔ سالانهٔ هاست و دامین وب‌سایت کنار بگذارید تا از کارکرد مؤثر مهمترین بخش بازاریابی اینترنتی خود کسب اطمینان کنید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به خودی خود رایگان است و اگر وظیفهٔ تولید و مدیریت محتوای مورد نیاز را به شخص دیگری نسپارید، آن هم هزینه‌ای نخواهد داشت. تعدادی از پلتفرم‌های بازاریابی ایمیل موجود، برای صد یا هزار مشترک ابتدایی شما هزینه‌ای در نظر نمی‌گیرند و با استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توان پس از افزایش نسبی درآمد، اقدام به پرداخت هزینه برای این بخش کرد. به‌علاوه ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رایگانی چون گوگل پلنر (Google Keyword Planner) هم وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بدون پرداخت هزینه وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید و می‌تواند انتخاب ایده‌آلی برای شروع کار باشد.

از بخش‌های یاد شده که بگذریم، تعدادی فعالیت دیگر وجود دارد که توصیه می‌شود از همان ابتدای کار بخشی از سرمایهٔ خود را صرف هزینه‌های مرتبط با آن‌ها کنید. این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

استخدام طراحی حرفه‌ای برای ساخت وب‌سایت.
استخدام کسی که اصول تبلیغ نویسی را می داند.
سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کمپین‌های پرداخت به ازای کلیک به منظور دست‌یابی به مخاطبان بیشتر و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های مرتبط با تولید مشتری راغب. بسته به هدف‌تان در پلتفرم یکتانت می‌توانید از کلیکی ۵۰ تومان داشته باشید تا قیمت‌ها و بودجه‌های بازاریابی بالاتر.
باید به خاطر داشت هر هزینه‌ای که صرف پیشبرد فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی اینترنتی می‌شود، نه تنها نوعی سرمایه‌گذاری درآمدزا حساب می‌شود، بلکه در شمار دیگر هزینه‌های لازم برای کسب‌وکار قرار می‌گیرد. به هنگام فرا رسیدن زمان پرداخت مالیات است که هزینه‌های لازم برای کسب‌وکار به کمک شما می‌آیند و ارزش سرمایه‌ای را که در اختیار دارید بیشتر می‌کنند.


جمع‌بندی

ممکن است برداشتن قدم‌های اولیه برای بازاریابی اینترنتی برای‌تان دشوار باشد و به کمی زمان نیاز است تا خود را با شرایط وفق دهید و اطلاعات بیشتری دربارهٔ فعالیت‌های آن پیدا کنید. به هر عنوان، بازاریابی اینترنتی جزء جدایی‌ناپذیر هر نوع کسب‌وکاری است و حتی کسب‌وکارهای کوچک که به منظور خدمت‌رسانی به مشتری‌های محلی راه‌اندازی شده‌اند باید آن را مد نظر قرار دهند تا بتوانند به مرور زمان کارشان را گسترش دهند و به مشتری‌های بیشتری دسترسی پیدا کنند.

خوشبختانه تعداد نسبتا زیاد پلتفرم‌ها و ابزارهای رایگانی که به منظور پیشبرد فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی طراحی شده‌اند این امکان را به شما می‌دهند که با هر بودجه‌ای که در اختیار دارید، بتوانید اقدامات عملی در این زمینه صورت دهید. این مسئله باعث می‌شود تا تمامی کسب‌وکارها، فارغ از اینکه تا چه حد بزرگ یا کوچک باشند، بتوانند این فعالیت‌ها را برای خود لحاظ کنند و از سودآوری حاصل از آن‌ها استفاده کنند.

اگر در مورد اطلاعات عنوان شده در این مطلب یا درباره شروع اولین کمپین خود در یکتانت سؤالی داشتید، با کارشناسان ما با شماره‌های زیر در ارتباط باشید.

مطلب دیجیتال مارکتینگ چیست یا تبلیغات آنلاین چیست نیز اطلاعات پایه‌ای خوبی در ارتباط با بازاریابی اینترنتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

منبع:یکتانت



:: بازدید از این مطلب : 8
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یوسفی

شرکت‌های زیادی را می‌بینید که در قالب آژانس دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند و خدمات خود را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند. اما آیا همه آنها موفقند؟ واقعا آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه وظایفی برعهده دارد؟
امروزه روش‌های بازاریابی از تبلیغات سنتی خارج شده است و شرکت‌ها و حتی فروشگاه‌ها به سمت روش‌های دیجیتالی برای تبلیغات و بازاریابی می‌روند. روش‌های زیادی وجود دارد که شما می‌توانید به کمک آن‌ها کسب و کارتان را گسترش دهید و به فروش بالاتری دست پیدا کنید. استفاده از پتانسیل فضای مجازی و اینترنت کمک می‌کند تا شما بتوانید در زمانی معقول به یک رشد قابل قبول برسید.
البته برای تحقق چنین موضوعی نیاز است که شما بتوانید با افراد زیادی در ارتباط باشید و هزینه هر شخص را به صورت جداگانه پرداخت کنید. گاهی اوقات این هزینه برای کسانی که صاحب یک کسب و کار کوچک هستند زیاد است به همین خاطر سعی می‌کنند کل فرایند را به یک شرکت برون‌سپاری کنند تا هم هزینه‌های‌شان کاهش پیدا کند و هم مدیریت کارها برعهده یک شرکت معتبر و متخصص باشد. آژانس‌های‌ دیجیتال مارکتینگ یکی از بهترین مدل‌های برون سپاری پروژه‌های درونی شرکت است که کمک می‌کند شما با کمترین هزینه به اهداف خود برسید. در این مقاله ابتدا آژانس دیجیتال مارکتینگ و اهدافش را بررسی می‌کنیم و سپس به سراغ بررسی مزیت‌های استفاده از آژانس بازاریابی می‌رویم.

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟
در حقیقت آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ وظایف شبیه به هم و مشخصی انجام نمی‌دهند به همین دلیل پاسخ به این سوال کمی دشوار است، اما در هر صورت باید بدانید که آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ از روش‌های نوین بازاریابی براساس دستگاه‌های قابل حمل و متصل به اینترنت کمک می‌گیرند تا فروش سازمان و شرکت شما را افزایش دهند.
البته کارکرد آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به همین جا ختم نمی‌شود و بسیاری از کمپین‌های اجرایی این سازمان‌ها صرفا برای تقویت و برندسازی شرکت مربوطه صورت می‌گیرد. جالب است بدانید که آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ با اینکه واژه دیجیتال را یدک می‌کشند اما گاهی اوقات سراغ روش‌های سنتی بازاریابی هم می‌روند چرا که احساس می‌کنند استفاده از برخی روش‌های سنتی هم می‌تواند به پیش‌برد اهداف‌شان کمک کند. همان طور که گفته شد شرکت‌ها و برندهای مختلف برای کارهای مختلفی از جمله مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مدیریت وب سایت و بسیاری کارهای دیگر به‌جای استخدام تعداد زیادی متخصص، سراغ آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ می‌روند تا هزینه‌های‌شان کاهش یابد.
البته کاهش هزینه تنها مزیت همکاری با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ نیست و در ادامه مزیت‌های بیش‌تری در این مورد بررسی می‌کنیم.
تعریف کلی آژانس دیجیتال مارکتینگ: «آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که در مباحث فنی و ارائه روش‌های خلاقانه تخصص زیادی دارد و به نوعی می‌توان گفت که این مجموعه یک به‌روزرسانی از آژانس‌های تبلیغاتی است که در سال‌های گذشته فعالیت داشتند. آژانس دیجیتال مارکتینگ سعی می‌کند به کمک روش‌های خلاقانه کسب و کار را از سایر رقبا متمایز کند».

بیشتر بخوانید: چگونه یک دوره بازاریابی دیجیتال خوب انتخاب کنیم؟

اهداف آژانس دیجیتال مارکتینگ
اهداف آژانس دیجیتال مارکتینگ
آژانس‌ دیجیتال مارکتینگ بسته به نوع پروژه و درخواست کارفرما اهداف مختلفی در نظر دارد اما شاید مهم‌ترین هدف یک آژانس معتبر تقویت برند و افزایش فروش آن کسب و کار باشد. البته آژانس‌های مختلف متناسب با درخواست و نیاز مشتری اهداف مختلفی در نظر می‌گیرند، اما در نهایت موارد زیر از مهم‌ترین هدف‌های یک آژانس دیجیتال مارکتینگ است.

به‌کارگیری جدیدترین ابزارها و سرویس‌ها در جهت افزایش فروش برند
تحلیل دقیق مشتریان و رقبا و ارائه بهترین مدل برای استفاده از این تحلیل
اجرای پروژه باکمترین هزینه ممکن
ارائه گزارش در بازه‌های زمانی مشخص به کارفرما
اجرا و بهینه‌سازی کمپین‌های مختلف
مزایای همکاری با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ
در قسمت‌های قبل اشاره شد که یک آژانس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شرکت یا سازمان شما داشته باشد. البته ممکن است مزیت‌های همکاری با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ برای هر پروژه و هر سازمان تفاوت‌های جزئی نسبت به موارد زیر داشته باشد.

کاهش هزینه‌ها
تحلیل رقبا و بررسی جدیدترین اهداف تبلیغاتی آن‌ها
تحلیل رفتار مشتری و بهینه کردن خدمات و محصولات
فرصت بیش‌تر سازمان‌ برای بهبود محصول، خدمات و امور مشتریان
پیشرفت سازمان به‌خاطر استفاده از نیروهای کاربلد
مشخص شدن سهم بازار و بازار هدف
افزایش نرخ بازگشت سرمایه
اعضای آژانس دیجیتال مارکتینگ
اعضای تیم آژانس دیجیتال مارکتینگ
آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بر اساس وسعت و بودجه‌ای که دارند اعضای مختلفی دارند. برای مثال در یک شرکت دیجیتال مارکتینگ ممکن است همه زیرمجموعه‌های سئو توسط یک نفر مدیریت شود اما در سازمانی دیگر شاید سئو به شاخه‌های مختلفی تقسیم شود و برای هر قسمت یک متخصص استخدام شود. مدیر پروژه، مدیر سوشال، کپی رایتر، مدیر محتوا، برنامه نویس، گرافیست و… از مهم‌ترین سمت‌هایی است که باید در یک آژانس دیجیتال مارکتنیگ وجود داشته باشد.

فهرست ابزارهای مورد نیاز آژانس دیجیتال مارکتینگ
بخش اعظمی از تحلیل‌های سایت و استراتژی‌های تدوین شده یک آژانس از ابزارها به دست می‌آید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در برخی موارد رایگان هستند و در برخی موارد هم نیاز به پرداخت حق اشتراک دارند. فهرست مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که بیش‌تر آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ از آن استفاده می‌کنند به صورت زیر است:

ابزارهای مربوط به ایمیل مارکتینگ
ابزارهای مربوط به تجزیه و تحلیل
ابزارهای مربوط به تبلیغات و تحلیل آن
ابزارهای مربوط به بخش‌بندی مشتریان
ابزارهای مربوط به سئو
ابزارهای مربوط به مدیریت پروژه
ابزارهای مربوط به اتوماسیون بازاریابی
ابزارهای مربوط به داده‌های زنده
و…
با یک سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی جذاب آشنا شوید

وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ
آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ متناسب با ظرفیت‌های موجود در بازار کسب و کار وظایف‌های مختلفی را برای خود در نظر می‌گیرند و این وظایف در طول زمان می‌تواند کم و زیاد شود یا حتی دست‌خوش تغییراتی شود. برای مثال اگر یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در بحث محتوا تخصص زیادی داشته احتمال دارد که بیش‌تر شرکت‌ها و کسب و کار صرفا برای محتوا به آن شرکت مراجعه کنند و دیگر موارد را به آژانس‌های دیگری بسپارند. یکی از مهم‌ترین وظایف یک آژانس دیجیتال مارکتینگ این است که دقیقا بر اساس محصول یا خدمت شرکت بتواند یک برنامه پیاده کند و در این برنامه باید موارد زیادی از جمله نرخ بازگشت سرمایه و میزان هزینه لازم برای انجام پروژه مشخص شود. سایر وظایف یک آژانس به صورت زیر است:

بررسی بازار هدف
تولید محتوا (متنی، تصویری، صوتی و…)
تدوین استراتژی‌های مربوط به مارکتینگ
تخمین درست هزینه‌های مورد نیاز
تبلیغات آنلاین و نوع آن‌هار(در صورت نیاز تبلیغات آفلاین)
استراتژی‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی
سئو یا همان بازاریابی موتورهای جستجو
خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ

یادگیری دیجیتال مارکتینگ

خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ
همان طور که در قسمت‌های قبل هم اشاره شد آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ بر اساس توانایی و نیاز مشتریان خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند اما برای این که بتوانید از همه پتانسیل یک آژانس برای موفقیت خود و کسب و کارتان استفاده کنید باید سعی کنید از همه خدمات یک آژانس استفاده کنید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین خدمات یک آژانس معتبر در زمینه دیجیتال مارکتینگ ذکر شده است:

برنامه نویسی استاندارد سایت و بهینه کردن آن
ایمیل مارکتینگ
اس‌‌ام‌اس مارکتینگ
سوشیال مارکتینگ
تبلیغات بنری آنلاین
تلفن گویا
و…
فرآیند کار در آژانس دیجیتال مارکتینگ
بعد از این که شما تصمیم به برون سپاری موارد ذکر شده در قسمت‌های قبل گرفتید باید به سراغ یک آژانس دیجیتال مارکتینگ معتبر بروید و با آن‌ها مذاکره کنید. توصیه می‌شود تمام کارها را به یک آژانس مشخص بسپارید چرا که در غیر این‌صورت اگر نتیجه‌ای نگیرید هر کدام از آژانس‌ها تقصیر را گردن دیگری می‌اندازد پس زمان و هزینه شما تلف می‌شود. روند کلی مراجعه شما و درخواست همکاری با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ به صورت زیر است.

مراجعه به آژانس مورد نظر و ارائه اهداف کلی سازمان‌تان به صورت خلاصه
مطالعه و تحقیق آژانس مورد نظر برای تخمین هزینه‌ها، زمان مورد نیاز و تغییرات مورد نیاز در سازمان
ارائه سند یا پروپوزال تدوین شده توسط آژانس
توافق نهایی
معرفی تیم اجرایی
ارائه گزارش عمل‌کرد در بازه‌های زمانی مشخص
جمع‌بندی

همان طور که در بالا اشاره شد شما می‌توانید با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ همکاری کنید تا در کمترین زمان به اهداف مشخص سازمان برسید. اگر نیروهای معرفی شده در این مطلب را در اختیار دارید قطعا برون سپاری درست نیست اما اگر هیچ نیرویی برای انجام این کارها ندارید بهتر است زمان و هزینه صرف استخدام نکنید و به صورت مستقیم با یک آژانس همکاری کنید. البته ممکن است آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ به سبب دوری از محل کار شما کمی سخت‌تر اهداف شما را درک کنند اما برگزاری جلسات مکرر و ارتباط با تیم اجرایی می‌تواند مشکلات را به حداقل برساند.

منبع:یکتانت



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یوسفی

سئو به سه بخش مهم سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می شود. سه پخش سئو مکمل یک دیگر هستند و هر کدام از آنها تاثیر بسزایی در عملکرد سایت دارند. سئو داخلی دارای فاکتورهای مهمی است که برای گرفتن رتبه ی بهتر در نتایج گوگل حتما باید این فاکتورها را رعایت کرد. که در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه onpage seo یا سئو داخلی چیست صحبت کنیم.


بهبود تجربه کاربری (UX) چه تاثیری در سئو داخلی دارد؟
سئو on page یا سئو داخلی چیست؟
هر فعالیتی که با هدف بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل، در درون صفحات سایت انجام شود را بهینه‌سازی داخلی سایت یا On Page SEO می‌‌‌‌گویند. دلیل اهمیت سئو داخلی این است که با این کار موتورهای جستجو مانند گوگل درک بهتری از سایت شما خواهند داشت. هر چقدر سایت از ساختار بهتری برخوردار باشد و کاربران بیشتری به آن علاقه­ مند باشند، گوگل نیز توجه بیشتری به آن سایت نشان می­دهد.

این مقاله راهنمای خوبی برای آموزش سئو داخلی یا On Page SEO است. با ما همراه باشید.

سئو داخلی سایت
تفاوت سئو off page و سئو on page چیست؟
تمام عامل‌های موثر در سئو آن پیج یا سئو داخلی مربوط به المان‌های موجود در داخل وب سایت شما می‌شوند. عامل‌های On page شامل ساختار فنی (کیفیت کدنویسی)، محتوای نوشتاری و دیداری و کاربر پسند بودن وب سایت شما می‌شوند.

در نقطه‌ی مقابل عامل‌های Off-page مربوط به مواردی هستند که در خارج سایت شماانجام می شود، همانند لینک‌سازی خارجی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های بازاریابی دیگر.

پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیشتر مقاله سئو خارجی سایت را نیز بخوانید.

تفاوت OFF PAGE SEO و سئو on page چیست؟


۱۲ فاکتور مهم در سئو داخلی
حالا که با سئو on page آشنا شده اید، وقت آن است که برای بهبود آن در سایت دست بکار شوید. در ادامه با آموزش سئو داخلی همراه ما باشید.

 

۱. نقش Meta Tags در بهبود سئوی داخلی سایت
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین عامل‌های On page سئو متا تگ‌ها هستند. البته بعضی از آنها دیگر مثل سابق سودمند نیستند اما اگر به درستی از آنها استفاده کنید ترافیک وب‌سایت شما، بهبود می‌یابد.

متا تگ‌ها کمک می کنند تا ربات های موتورهای جستجوگر درک بهتری از موضوع صفحه شما داشته باشند.

المان‌های موثر در سئو داخلی یا ON PAGE SEO
متا تگ‌ها شامل موارد زیر می شوند:

Title Tags : تگ عنوان یا تگ تاتیل، یکی از تگ های مهم است که شما در زمان ایجاد صفحه باید آن را بنویسید. تگ تایتل همان چیزی است که با آن در صفحه نتایج گوگل به مخاطب نشان داده می شوید. در این تگ بیشتر از ۷۰ کاراکتر نمی توان نوشت.
Meta Descriptions: متا دسکریپشن در واقع متن خلاصه ی صفحه شماست که کاربر بداند در این صفحه با چه محتوایی روبرو خواهد شد. طول این محتوا بیشتر از ۱۷۰ کاراکتر نباید باشد تا به درستی در نتایج جستجو و در زیر تگ تایتل نمایش داده شود. ( برای آشنایی بیشتر با توضیحات متا مقاله متا دیسکریپشن چیست را بخوانید)
Robots: با این تگ به ربات های خزنده گوگل اعلام می کنید که صفحه ی مورد نظر شما را ایندکس بکند یا نه.
نحوه نمایش تگ تایتل و دسکریپشن در سرپ
۲. بهینه‌سازی URLها
ساختار URL بخشی از سئو داخلی است. با توجه به آپدیت‌های جدید گوگل آدرس صفحه شما از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است. ویژگی‌های یک URL مناسب عبارتند از:

کوتاه بودن URL
استفاده از کلیدواژه در URL
۳. تاثیر تگ هدینگ بر سئو داخلی سایت
محتوای خود را سئو کنید. چرا مردم وب‌سایت شما را بازدید می‌کنند؟ به احتمال خیلی زیاد به دلیل اطلاعاتی است که شما ارایه می‌کنید و آنها به دنبال آن هستند. بنابراین شما باید محتوایی نگارش نمایید که از هر نظر مناسب بوده و کاربران آن را بپسندند. یکی از فاکتورهایی که گوگل در محتوای شما به دنبال آن است Heading Tags یا تیترها هستند. شما می‌توانید بر روی Heading Tags مدیریت داشته باشید. Heading Tags در واقع تعیین می‌کند که عناوین اصلی محتوای شما چه مواردی هستند و عناوین کلیدی را از مابقی متن جدا می‌کند.

Heading Tags به ۶ دسته (H1 تا H6) تقسیم می‌شود. شما بنا به نوع عنوان خود که عنوان اصلی است (H1) یا زیر عنوان ها (H2) می‌بایست محتوای خود را تقسیم و مدیریت نمایید. مهم ترین تگ هدینگ در صفحه تگ H1 و داشتن زیر عنوان در سئو باعث بهتر شدن مطالب شما و در نتیجه بهبود سئو داخلی می شود.

از تگ H1 برای مشخص کردن عنوان اصلی محتوای خود استفاده نمایید. به نقل از کارشناسان گوگل، تگ H1 کمک می‌کند تا گوگل ساختار صفحه را بهتر بفهمد. اکثر پلتفرم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس به طور خودکار این تگ را به صفحه اضافه می‌کنند اما همیشه اینطور نیست و در برخی مواقع شما باید به طور دستی این کار را انجام دهید. قبل از انجام هر کاری اطمینان حاصل کنید که کلمه کلیدی مورد نظر شما در تگ H1 قرار دارد.

استفاده از تگ h1 برای عنوان اصلی مقاله
از کلمه کلیدی حداقل در یکی از تگ‌های H2 استفاده کنید. اگر در محتوای خود از چند زیر عنوان H2 استفاده می‌کنید حداقل در یکی از آنها از کلیدواژه اصلی خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر کلیدواژه شما طراحی سایت است در زیر عنوان ها می توانید از کلیدواژه هایی مشابه مانند طراحی سایت ارزان یا بهترین ابزار طراحی سایت استفاده کنید.

 

۴. تاثیر کلیدواژه اصلی در سئو on page
برای اینکه شما با عبارت‌های خاصی در نتایج موتورهای جستجوگر رتبه خوبی داشته باشید می‌بایست محتوا خود را مطابق با آن عبارت‌های خاص که تحت عنوان کلمات کلیدی (Keywords) شناخته می‌شوند بهینه سازی نمایید. گوگل هرچقدر هم که هوشمند شده باشد هنوز از تکنیک‌های قدیمی مانند تشخیص کلیدواژه ها در صفحه استفاده می کند، پس سعی کنید در هنگام نوشتن یک مقاله و یا محتوا برای صفحات سایت خود در ۱۰۰ کلمه اول از کلمه کلیدی هدف خود استفاده کنید.

این کار علاوه بر نشان دادن میزان ارتباط مقاله با کلیدواژه هدف به درک بهتر موضوع توسط موتورهای جستجوی نیز کمک می‌کند.

استفاده از کلمه کلیدی در محتوا
برای بدست آوردن کلمات کلیدی مناسب برای تولید محتوا می توانید از ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.

۵. چگالی کلمات کلیدی در متن
شاید بارها شنیده باشید که تکرار کلمات کلیدی اصلی در صفحه چندان کمکی به بهبود سئوی داخلی سایت نمی کند اما تجربه ثابت کرده است که هنوز هم این روش می تواند موثر باشد. برای اثبات این موضوع یک مثال می‌زنیم:

فرض کنید کلمه کلیدی شما “خرید تلفن همراه” است. اگر این کلیدواژه تنها یکبار در صفحه ذکر شود احتمالا گوگل متوجه میزان اهمیت آن در صفحه نخواهد شد اما اگر همین کلیدواژه به شکل‌های گوناگون در صفحه قرار گیرد اطمینان گوگل از میزان ارتباط آن بالا خواهد رفت و به آن صفحه توجه بیشتری نشان خواهد داد.

نکته: زیاده‌روی در استفاده از این تکنیک می تواند تاثیرات منفی بر سئوی سایت شما داشته باشد. برای آشنایی با چگالی کلمات کلیدی بهتر است مقاله چگالی کلمات کلیدی چیست را مطالعه کنید.

۶. تاثیر لینک‌های داخلی و خارجی
لینکسازی در سایت یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود. لینکسازی داخلی می تواند ارتباط معنایی بین صفحات سایت را به رباتهای موتور جستجو بفهماند. همچنین لینک سازی داخلی می تواند قدرت صفحات خاص را به سایر صفحات نیز منتقل کند به شرطی که از یک کلیدواژه مرتبط برای لینک ارجاع خود استفاده کنید. در مطلب آموزش لینک سازی داخلی به طور مفصل به شرح این موضوع پرداخته شده است.

استفاده از پیوندهای خارجی به منظور نشان دادن ارتباط محتوایی، می‌تواند به گوگل در درک ساختار صفحه کمک کند. سعی کنید در مقاله‌های خود حتما به صفحات معتبر خارجی لینک دهید. این کار علاوه بر درک مطلب توسط گوگل به افزایش اعتبار صفحه شما به عنوان یک مرجع نیز کمک می‌کند.

تاثیر لینکسازی داخلی در بهبود سئوی داخلی سایت
۷. تولید محتوای کاربر پسند و منحصربه فرد
تولید محتوای منحصر به فرد یکی از نکات مهم در سئو آن پیج است. هنگامی که محتوایی برای سایت خود تولید می کنید این محتوا باید مختص به سایت شما باشد و نشان دهد که شما در مورد محتوای تولید شده دارای تخصص هستید. این محتوا باید نیاز کاربر شما را رفع کند و در عین حال موارد سئو داخلی نیز در آن رعایت شده باشد.

طبق آمار منتشر شده روزانه بیش از ۴ میلیون پست وبلاگ تولید می‌شود بنابراین اگر می‌خواهید مقاله شما از آنها متمایز شده و مورد توجه موتورهای جستجو و کاربران قرار گیرد باید حاوی محتوای ارزشمند باشد. عواملی که می‌تواند باعث افزایش اعتبار یک مقاله در اینترنت شود عبارتند از:

مطالب جدید و به روز: به روز بودن مقاله اولین گام برای جلب اعتماد کاربر است. قدیمی بودن مطالب یکی از عواملی است که باعث می شود کاربران صفحه را ترک کنند.
اضافه کردن جزئیات: استفاده از تصاویر،تهیه اسکرین شات‌ از مراحل انجام کار، قرار دادن کلیپ و پادکست از فاکتورهای تاثیرگذار در افزایش جذابیت مقاله است.
رعایت ساختار متن: اگر محتوای نوشته شده از ساختار مناسبی برخوردار باشد بررسی آن توسط کاربران آسان‌تر انجام خواهد شد.
در مورد اینکه چگونه پادکست بسازیم در مقاله ی دیگر توضیح داده ایم.

پاراگراف های طولانی، استفاده نکردن از تگ های عنوان و استفاده از فونت نامناسب دلایلی است که باعث می شود کاربران بدون توجه به محتوا فورا صفحه را ترک کنند. با توجه به رشد بالای دیوایس‌های موبایلی در سال‌های اخیر، سعی کنید تا جایی که ممکن است محتوای صفحه را به بخش های کوچکتر خرد کنید به طوری که متن آن کاملا خوانا به نظر برسد.

نکته: برای بهبود خوانایی صفحه می توانید از تصاویر نیز استفاده کنید.

برای تولید محتوای خوب و درست برای سئو داخلی سایت خود به شما پیشنهاد میکنیم مقاله نوشته شده در حوزه محتوای همیشه سبز چیست را مطالعه نمایید، همچنین پیشتهاد می‌شود که در دوره کامل بازریابی دیجیتال شرکت کنید.

خواندن مقاله copywriting چیست نیز مفید است.

۸. تاثیر بهینه سازی تصاویر بر سئو on page سایت
تصاویر به کارگفته شده در وب‌سایت در عین داشتن کیفیت بالا، می‌بایست از حجم کمی برخوردار باشند. همانطور که می‌دانید تصاویر در یک محتوا نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و می‌توانند به تنهایی مخاطبان را به وب سایت شما هدایت نمایند.

برای به‌کارگیری درست تصاویر و کمک به موتورهای جستجوگر، جهت پردازش آنها نیاز است که Title (عنوان) و Alt آنها را به درستی و با در نظر گرفتن محتوای مطالب، انتخاب شده باشد. به شما پیشنهاد می شود مقاله ما را برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه ” بهینه سازی تصاویر سایت ” مطالعه نمایید.

نکته: قبل از بارگذاری تصاویر در سایت، حتما حجم آنها را با استفاده از ابزارهای آنلاین کاهش دهید.

تا به اینجای مقاله با مفهوم سئو on page چیست آشنا شدید. همچنین بخش از اقدامات بهبود سئوی داخلی سایت مطرح شد. در ادامه به نکات جذاب و منحصر به فرد و در عین حال بسیار ساده خواهیم پرداخت که مطمئن هستیم از آن لذت خواهید برد.

۹. از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید
اسکیما نوعی از میکرودیتاست که به کمک آنها می‌توانید توضیحات بیشتری درباره محتوای ارائه شده در صفحه به کاربران ارائه دهید. در تصویر زیر از کدهای نشانه‌گذاری مربوط به بررسی مطلب توسط کاربران، استفاده شده است.(ستاره‌های طلایی)

یکی دیگر از اسکیماهای پرکاربرد استفاده از سوالات متداول است. نمونه این اسکیما را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید

استفاده از اسکیما در محتوای صفحات
وجود کدهای اسکیما می‌تواند متن سایت را در نتایج، برجسته نشان داده و باعث تحریک کاربران به کلیک بر روی سایت شود. اگر سایت شما وردپرسی است می‌توانید از افزونه برای این کار استفاده کنید.

 

۱۰. تاثیر رابط کاربری (UI) بر سئو on page
همانطور که مشاهده می کنید با ادامه مقاله در حال نگارش، علاوه بر درک بیشتر مفهوم سئو on page، تمام جوانب همانند نقشه گنجی به شما نمایان خواهد شد.

یکی از مهمترین عوامل در بهبود سئوی داخلی سایت ،تجربه‌ی کاربر هنگام استفاده از وب‌سایت شما است. مشتریان باید بتوانند به آسانی وب‎سایت شما را درک کنند. آنها باید در کسری از ثانیه به محتوایی که می‌خواهند برسند. آنها باید بدانند در کجا کلیک نمایند و چگونه در وب‌سایت، جابجا شوند. صفحات وب‌سایت باید بدون هیچ نقص و اشکالی بارگذاری شوند و تمام اجزای آن، قابل مشاهده توسط کاربران باشند.

عواملی هستند که به صورت غیر مستقیم می‌توانند بر روی رابط کاربری (UI) وب‌سایت شما تاثیر بگذارند:

۱۱. تاثیر وب سایت واکنشگرا بر سئو آن پیج
یکی از استانداردهای طراحی وب‌سایت در دنیای امروز، واکنشگرا بودن است. واکنشگرا بدان معنا است که یک وب سایت در هر دستگاهی که برای بازدید از وب سایت استفاده می‌شود به درستی بارگذاری گردد. این دستگاه‌ها می‌توانند کامپیوترهای شخصی باشند و یا تلفن‌های همراه هوشمند که در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین وب‌سایت می‌بایست در هر سایز و اندازه‌ای به درستی بارگذاری شده و قابل مشاهده باشد.

 منبع: ایران هاست



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یوسفی

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یکی از روش‌های جذاب برای بازاریابی است که در سراسر دنیا مرسوم است و طی سال‌های اخیر فراگیرتر شده است. این روش تاثیر خوبی در افزایش فروش مستقیم و توسعه برندسازی و برنامه‌های بازاریابی دارد. این مدل درآمدی، ویژگی‌های جذابی دارد که اگر بتوانید به‌ صورت درست و اصولی از آن استفاده کنید، خروجی مطلوبی خواهد داشت. در این مطلب می‌خواهیم ببینیم واقعا افیلیت مارکتینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد.

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) چیست؟
این سیستم که با نام‌هایی همچون همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی نیز شناخته می‌شود، یکی از روش‌های مرسوم است که پیشتر به ‌صورت سنتی در فضای آفلاین انجام می‌شد و حالا در دنیای آموزش بازاریابی دیجیتال نیز به شکل گسترده‌ای پیاده می‌شود. در این نوع تبلیغات، یک واسطه به عنوان بستر نشر لینک مورد نظر فعالیت می‌کند و در ازای تحقق اهداف مشخص شده درصدی را می‌گیرد. با توجه به شاخص‌هایی که تعریف می‌شود اگر فروش موردنظر رخ دهد، ناشر تبلیغات هزینه خود را دریافت می‌کند.
آمازون اولین سایتی بود که این سیستم را در سال 1996 راه‌اندازی کرد و هنوز این سیستم ادامه دارد. شاید تصور کنید آمازون خیلی پورسانت می‌دهد، اما این مبالغ در ازای فروشی که اتفاق می‌افتد بسیار ناچیز است.

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟
شاید به نظر برسد عملکرد این سیستم خیلی پیچیده است، ولی در واقع اینگونه نیست و ساز و کار کاملا مشخصی دارد. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی و برندهای مختلف هستند که به واسطه این شیوه قصد دارند فروش خود را افزایش دهند. از سوی دیگر سایت‌هایی هم وجود دارند که به‌واسطه بازدیدکنندگان خود برای تامین بخشی از هزینه‌ها، به عنوان ناشر تبلیغات فعالیت می‌کنند.
افیلیت مارکتینگ می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد که در ادامه توضیح می‌دهیم، اما در مورد عملکرد آن باید بگوییم سایت تبلیغ دهنده که به نام merchant نیز شناخته می‌شود، تبلیغات خود را به صورت بنری یا متنی به سایت منتشر کننده تبلیغات می‌دهد. در ادامه در ازای کلیک کاربرانِ سایت ناشر روی لینک مورد نظر یا خرید محصول مشخص‌شده از سایت فروشنده، هزینه یا درصدی به سایت ناشر پرداخت می‌شود.
این روش می‌تواند به صورت توافق و قرارداد دو طرفه میان تبلیغ دهنده و ناشر تبلیغات انجام شود، یا سایت‌های ناشر می‌توانند در سیستم افیلیت مارکتینگ سایت فروشندگان ثبت نام کنند و لینک‌های مشخص را در سایت خود قرار دهند.

به طور کلی این روش سه بازیگر اصلی دارد:

فروشندگان محصولات: این گروه در واقع سایت‌ها و کسب‌وکارهایی هستند که می‌خواهند از طریق بازاریابی پورسانتی میزان فروش خود را افزایش دهند.
ناشر تبلیغات: سایت‌های منتشر کننده تبلیغات به عنوان بستر اصلی نشر افیلیت مارکتینگ شناخته می‌شوند که در ازای قراردادن بنرها و لینک‌های موردنظر در سایت خود که منجر به کلیک کردن و فروش محصول موردنظر می‌شود، درصدی می‌گیرند.
کاربران یا مشتریان: کاربران یا مشتریان در واقع افرادی هستند که روی لینک‌های مورد نظر در سایت ناشر کلیک می‌کنند. گاهی کاربران با کلیک روی لینک، دنبال خرید محصول نیستند و ممکن است بخواهند از سایت ناشر امتیازی دریافت کنند.
بیشتر بخوانید: راهکارهای طلایی برای افزایش فروش اینترنتی

انواع همکاری در فروش
با اینکه سیستم افیلیت مارکتینگ از نظر عملکرد فرآیندی کاملا مشخص و ساده دارد، ولی می‌توان آن را به روش‌های مختلفی پیاده‌سازی کرد. از این رو سیستم‌های پرداخت کمیسیون و پورسانت مختلفی در نظر گرفته شده است تا ناشران بتوانند درآمدهای مختلفی داشته باشند و سایت تبلیغ‌دهنده نیز به خواسته‌های مختلف خود برسد.

در ادامه به معرفی انواع روش‌های همکاری در فروش می‌پردازیم و می‌بینیم در هر مورد نحوه محاسبه پورسانت به چه صورت است.

انواع همکاری در فروش
پرداخت به ازای هر عمل (CPA)
همان‌طور که در تبلیغات کلیکی هم بحث کرده بودیم یکی از روش‌های متداول سیستم پرداخت به ازای عمل یا Cost Per Action است. در این روش که نسبت به روش‌های دیگر نرخ تبدیل بیشتری دارد و دقیق‌تر است، تنها زمانی هزینه پرداخت می‌شود که اقدام موردنظر تبلیغ‌دهنده رخ داده باشد. حال این عمل می‌تواند خرید محصول، پرکردن فرم ثبت نام، عضویت در خبرنامه، شرکت در نظرسنجی، دانلود اپلیکیشن، لایک کردن، کامنت گذاشتن و… باشد.
گاهی برخی موارد را به سادگی می‌توان محاسبه کرد و در بعضی از موارد مانند فعالیت و مشارکت در شبکه‌های اجتماعی سخت و پیچیده خواهد بود.

پرداخت به ازای هر فروش (CPS)
بدون شک پرداخت به ازای هر فروش یا Cost Per Sale یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین شیوه‎‌های پرداخت است. چراکه تبلیغ دهنده به دنبال این است که سایت ناشر برای او مشتری واقعی بفرستد تا فروش آن‌ها بیشتر شود. در مورد پورسانت به ازای فروش معمولا درصدها بین 4 تا 10 درصد از فروش کل است که بستگی به اعتبار برند تبلیغ دهنده دارد.

پرداخت به ازای هر لید (CPL)
سرنخ یا به اصطلاح مشتریان بالقوه که هنوز تبدیل به مشتریان بالفعل نشده‌اند، اهمیت زیادی دارند و به آنها لید (Lead) نیز گفته می‌شود. بسیاری از سایت‌های مختلف و برندهای کوچک و بزرگ تلاش می‌کنند با روش‌های مختلف لیدهای ارزشمند جمع‌آوری کنند. در این حالت کاربران هدف باید روی لینک تعریف شده کلیک کنند و وارد صفحه فرود موردنظر شوند.
سپس با انجام اقدام موردنظر مانند عضویت در سایت، عضویت در خبرنامه، ثبت نام، ثبت ایمیل یا ثبت موبایل، پورسانتی به سایت ناشر پرداخت می‌شود. این روش در مواردی جواب می‌دهد که امکان فروش سریع محصول وجود ندارد و برای اینکه کاربران تبدیل به مشتری شوند باید زمانی صرف برقراری ارتباط و تبلیغات شود. در این حالت از روش پرداخت به ازای هر لید یا Cost Per Lead استفاده می‌شود.

پرداخت براساس نمایش آگهی (CPM)
این روش که در تبلیغات کلیکی نیز به آن اشاره کردیم به معنای پرداخت هزینه در ازای نمایش آگهی به هر 1000 کاربر منحصر به فرد است. در این روش که بیشتر مناسب برندسازی و معرفی محصولات است، در ازای نمایش آگهی به کاربران مبلغی به ناشر پرداخت می‌شود.

پرداخت به ازای کلیک (CPC)
پرداخت به ازای کلیک یا Cost Per Click، یکی دیگر از زیر مجموعه‌های تبلیغات کلیکی است و مانند CPM بیشتر برای آگاهی از برند (Awareness) کاربرد دارد، اما بهتر از CPM است؛ چراکه حداقل می‌دانید کاربران روی لینک موردنظر کلیک کرده‌اند.

پرداخت با تعرفه ثابت
در این روش کاملا مشخص است که ناشر در ازای قرار دادن تبلیغات روی سایت خود و کلیک کاربران مبلغ ثابتی دریافت می‌کند. البته پیشنهاد می‌شود فقط سراغ این روش نروید و از انواع شیوه‌های پرداخت به صورت ترکیبی استفاده کنید.

 

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ
استفاده از این شیوه مارکتینگ مزایا و معایبی دارد که پیش از اجرای آن بهتر است به طور کامل با آن‌ها آشنا شوید. در این بخش ابتدا در زمینه مزیت‌ها و سپس معایب بازاریابی پورسانتی توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

 

مزایا و نقاط قوت افیلیت مارکتینگ
این شیوه از بازاریابی یکی از روش‌های مرسوم برای افزایش فروش در سراسر دنیاست که نسبت به هزینه آن، مزایا و نقاط قوت خوبی دارد. این مزایا هم می‌تواند شامل کسب و کارها باشد و هم شامل حال ناشران تبلیغات شود. برخی تصور می‌کنند که فقط کسب و کارهای بزرگ باید سراغ استفاده از این شیوه بروند که کاملا اشتباه است و کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند به خوبی از آن بهره ببرند.

برخی از مهم‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

کاملا عملکرد محور است. شما زمانی پورسانت و کمیسیون را پرداخت می‌کنید که اقدام موردنظر شما رخ داده باشد و از سوی دیگر ناشران انگیزه می‌گیرند تا برای تحقق خواسته شما بیشتر تلاش کنند.
یکی از بهترین روش‌هایی است که در هر بازاری می‌توانید برای افزایش مخاطبان و برندسازی از آن استفاده کنید.
به افزایش اعتبار شما کمک می‌کند. شرکای‌تان از نظر خود محصول شما را معرفی کرده و از آن تعریف می‌کنند. همین تکرار باعث می‌شود اعتبار برند شما بیشتر شود.
یکی از روش‌های مقرون به صرفه و ارزان‌قیمت است که نسبت به هزینه پرداختی خروجی خوبی دارد. شما زمانی پورسانت رو پرداخت می‌کنید که اقدام موردنظر شما انجام شده باشد.
باعث افزایش سریع ترافیک و فروش می‌شود. هر چه سایت‌های بیشتری به عنوان ناشر تبلیغات لینک یا بنر موردنظر شما را منتشر کنند، فرصت‌های بیشتری برای جذب ترافیک و فروش در اختیار شما قرار می‌گیرد.
چالش‌ها و معایب افیلیت مارکتینگ
این سیستم مشکلات و نقاط ضعفی دارد که گاهی باعث می‌شود کسب و کارها و ناشران با چالش‌هایی روبه‌رو شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این چالش‌ها اشاره می‌کنیم:

ناشران کنترلی روی برنامه افیلیت مارکتینگ ندارند و گاهی برخلاف میل خود باید به قوانین تبلیغ‌دهنده تن دهند. ممکن است برنامه‌ای در لحظه و برای مدت موقت خوب باشد، اما کم‌کم دچار مشکل شوید و به دلایل مختلف نتوانید خواسته کسب و کار تبلیغ‌دهنده را برآورده کنید.
تبلیغ دهندگان و ناشران تبلیغات کنترلی روی رقبا ندارند. گاهی رقبا ممکن است شرایطی فراهم کنند که هزینه‌ها کمتر باشد، خلاقانه‌تر باشد و خروجی بهتری ایجاد کند.
یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ناشران با آن مواجه می‌شوند، این است که هر کاربر یک بار روی لینک کلیک می‌کند و حتی اگر مشتری شود دیگر به طور مستقیم وارد سایت مورد نظر خواهد شد. از این‌رو ناشران باید دائما دنبال مشتریان بالقوه باشند.
هیچ تضمینی برای رسیدن به خروجی و درآمد مورد نظر نیست. این سیستم نمی‌تواند قطعا تضمین کند که ناشران تبلیغات به درآمد موردنظر می‌رسند یا کسب و کارها می‌توانند به کمک این روش خروجی مطلوب خود را داشته باشند.
ممکن است مورد حمله اسپمرها و ترافیک‌دزدها (Fraud) قرار بگیرید و کلیک‌های غیر واقعی و تقلبی روی لینک مورد نظر انجام شود. ضمن اینکه حتی این امکان وجود دارد که کمیسیون شما در اختیار افراد دیگر قرار گیرد.
چگونه در همکاری در فروش موفق باشیم؟
با اینکه سیستم همکاری در فروش سیستم ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما برای موفقیت در آن باید سخت تلاش کنید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید. برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید عبارت‌اند از:

مخاطب شناسی
شناخت درست مخاطب هدف یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که برای موفقیت در این کمپین باید انجام دهید. درست است که دنبال درآمد بیشتر هستید و می‌خواهید کاربران بیشتری روی لینک موردنظر کلیک کنند، اما به این معنی نیست که هر چیزی منتشر کنید. شما باید تبلیغاتی را نمایش دهید که همسو با علاقه مخاطبان و محتوای سایت‌تان باشد.

صداقت
اگر کاربر احساس کند به دلیل درآمد بیشتر هر چیزی رو سایت منتشر می‌کنید و حتی خودتان به آن اعتقادی ندارید، قطعا رفته رفته هیچ کدام از کاربران روی لینک‌های شما کلیک نخواهند کرد. بنابراین صداقت اهمیت زیادی دارد؛ چراکه خودتان نیز می‌توانید در مقام مبلغ و مدافع ظاهر شوید.

انتشار محتوای با کیفیت
هرچه با انتشار محتوای باکیفیت و کاربردی بتوانید خودتان را به عنوان یک مرجع معتبر نشان دهید، کاربران بیشتر اطمینان کرده و بیشتر روی لینک‌های تبلیغاتی کلیک می‌کنند.

روش‌های مختلف افیلیت
بهتر است فقط روی یک مدل افیلیت مارکتینگ متمرکز نشوید و روش‌های مختلف آن را که در این مطلب به آنها اشاره کردیم امتحان کنید. هر کدام از این روش‌های مزایای خودش را دارد.

 

جمع بندی
افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های سریع افزایش فروش در سراسر دنیاست که برای تبلیغ‌دهنده (merchant) و ناشر تبلیغات منفعت دارد. در این مقاله توضیح دادیم که همکاری در فروش چیست و کسب و کارها چگونه می‌توانند از آن بهره ببرند. در این روش پرداخت پورسانت به صورت روش‌های مختلف انجام می‌شود که مانند تبلیغات کلیکی است. ناشران تبلیغات می‌توانند با عملکرد خوب خود درآمد زیادی از این روش داشته باشند و حتی امکان فعالیت به‌صورت فریلنسری نیز وجود دارد.

منبع: یکتانت



:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یوسفی


بیایید تکلیف خودمان را روشن کنیم؛ اصلا اینکه می‌گویند باید به صفحه یک گوگل رفت چه معنی و مفهومی دارد؟ این سوال در دوره جامع دیجیتال مارکتینگ بسیار پرسیده میشود بگذارید با یک مثال منظور این عبارت را برای شما روشن‌تر کنم:

فرض کنید شما یک معلم هستید و می‌خواهید دانش‌آموزان خود را برای ورود به مدرسه تیزهوشان آماده کنید، اولین کاری که باید در نظر بگیرید این است که شاگردان خود را از بین هزاران دانش‌آموز انتخاب کنید. در مرحله بعدی باید برنامه‌ریزی دقیقی برای رشد دانش‌آموزان خود پیدا کنید.

حال به طور قطع این دانش‌آموزان نیاز به کلاس‌های تقویتی دارند و به کمک این کلاس‌ها می‌توانند رشد خود را دو چندان کنند. بعد از طی کردن این مراحل دانش‌آموز می‌تواند در آزمون‌های تستی مختلف شرکت کرده و به مرور به بالاترین رتبه‌های کشوری برسد.

مثال بالا آمدن در نتایج صفحه یک گوگل
رقابت در صفحه اول گوگل دقیقا مانند مثال بالاست و باید مراحل آن را به مرور طی کرد تا به بهترین رتبه بین رقبا در صفحه اول رسید. بیایید مثال را با یکدیگر باز کنیم تا بهتر متوجه منظور حرف شویم:

نقش سئوکار در بالا اوردن یک صفحه ( معلم )
شاید باورتان نشود ولی مهم‌ترین نقش را برای رتبه یک شدن صفحات سایت شما به عهده دارید. شما انتخاب می‌کنید که چه صفحاتی در سایت تولید شود، چه محتواهایی برای آنها نوشته شود، چه کلمات کلیدی در دل محتواها جایگذاری شود و شما تعیین می‌کنید که چه معماری لینک‌سازی برای صفحات سایت‌تان انجام شود.

در نتیجه شما در مثال بالا که نقش معلم را داشتید و باید شاگردان باهوش را انتخاب می‌کردید، در نقش یک سئوکار باید بهترین استراتژی تولید محتوا و سئو را برای صفحات خود در نظر بگیرید و بتوانید به راحتی آنها را به یکدیگر ارتباط داده و رابطه معناداری در آنها ایجاد کنید.

برنامه ریزی برای رفتن به لینک یک گوگل ( برنامه‌ریزی تحصیلی )
شما در جایگاه یک سئوکار باید تمامی استراتژی‌هایی که مورد نظرتان است را برای یک سال آینده کاری‌تان تعیین کنید.

شناخت بازار هدف سرچ در صفحات گوگل
در مرحله اول که مهم‌ترین قسمت کار شماست، باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را پیدا کنید. به زبان عامیانه‌تر باید بفهمید مردم چه چیزهایی را در خصوص کسب و کار شما در گوگل سرچ می‌کنند و در هر کلمه چه صفحاتی از رقبای شما نشان داده می‌شود. هر یک از این کلمات کلیدی به طور قطع برای اهدافی خاص تعیین می‌شود و باید جایگاه هر یک را بشناسید.

برای مثال سایت شما در خصوص فوتبال است و با کلمات کلیدی مانند: آموزش فوتبال، خرید توپ فوتبال، اخبار فوتبال، تاریخچه فوتبال مواجه هستید. حال شما باید تعیین کنید که هر کدام از این موارد به کجای سایت شما نسبت داده شوند. در نتیجه شما در جایگاه یک سئو کار باید به گوگل بفهمانید که کدام صفحه برای کدام قصد شما تهیه شده است.

شناخت بازار هدف سرچ در صفحات گوگل
در کلمه آموزش فوتبال شما باید یک پکیج آموزشی فوتبال یا کلاس‌های آموزشی فوتبال را قرار دهید تا مخاطب با ورود به این صفحه آموزش مورد نظر خود را پیدا کند، حال فرض کنید در این صفحه شما در خصوص تاریخچه فوتبال صحبت کنید، کاربر وارد شده به سایت بسیار راحت صفحه شما را بسته و از سایت خارج می‌شود.

به طور قطع این یک خروج با امتیاز منفی برای شما محسوب شده و گوگل شما را در صفحه اول خود نزول می‌دهد زیرا متوجه غیرکاربردی بودن این صفحه شده است.

برای تکمیل مثال خود باید بگوییم خرید توپ فوتبال باید به صفحه خرید یا لندینگ انواع توپ فوتبالی برود که مشتری بتواند توپ مورد نظر خود را خریداری کند؛ اخبار فوتبال باید به صفحه آخرین اخباری که در دنیای فوتبال منتشر شده است برود و در نهایت تاریخچه فوتبال با توجه به ماهیت آن که یک محتوای بلاگی است باید به صفحه تاریخچه فوتبال رفته و زیر و بم این تاریخچه را به مخاطب ارائه دهد.

تعیین استراتژی محتوا برای نویسنده صفحه مورد نظر
بعد از نهایی شدن استراتژی کلمات کلیدی، نوبت به سفارش محتوا به نویسنده تیم‌تان می‌رسد. با توجه به مشخص شدن هر کلمه کلیدی که در هر محتوا باید به کار رود، تمامی خواسته‌ها، نکات و کلمات کلیدی مورد نظر در یک شیت محتوایی به نویسنده محتوا ارائه می‌شود.

بسیار دقت کنید که محتوای شما باید طبق اصول روز محتوا نوشته شده باشد که در مجموعه الومحتوا با این اتفاق همواره روبرو خواهید بود. در صورتی که تحقیقات کلمه کلیدی و استراتژی نوشتن محتوای شما دقیق، درست و با تحلیل جز به جز رقبا باشد قطعا محتوای شما حائز قرار گرفتن در رتبه‌های برتر گوگل در صفحه اول خواهد بود.

آپدیت محتوای تهیه شده توسط نویسنده
بعد از این محتوا را روی سایت خود منتشر کردید این احتمال وجود دارد که محتوای شما به راحتی در صفحه نخست گوگل ظاهر نشود، با وجود اینکه شما تمامی نکاتی که مورد نظر بوده را رعایت کرده‌اید. این اتفاق نشان از رقابت سنگین آن کلمه کلیدی دارد که با وجود محتوای با کیفیت، تهیه استراتژی دقیق سئو و باقی موارد گفته شده نتوانسته رتبه مناسبی در صفحه اول بگیرد.

در این موارد شما نیاز به رصد لحظه به لحظه محتوای خود خواهید داشت. از این بابت مطمئن باشید که گوگل بهترین محتوا را در رتبه یک خود نشان می‌دهد؛ در نتیجه به سراغ آپدیت محتوای خود بروید. محتوا فقط متن نیست، اگر محتوای متنی فاخری را تهیه کرده‌اید و نتوانسته بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل را تجربه کند نوبت آن رسیده به سراغ انواع دیگر محتوا بروید.

آپدیت محتوا برای رتبه گرفتن در گوگل
برای مثال اگر مقاله تاریخچه فوتبال که نوشته بودید محتوای متنی با کیفیتی دارد سراغ ساخت یک ویدئو برای این تاریخچه بروید. در مرحله بعد به فکر طراحی اینفوگرافیک برای غنی‌تر کردن محتوای خود باشید.

نکته: این موارد به صورت ضرب‌العجل تاثیر خود را نشان نمی‌دهد و به طور قطع باید به آن زمان دهید تا بتواند تاثیر خود را نشان دهد. در نتیجه شما هم همواره به امر به روز رسانی محتوای خود ادامه دهید و در مثال مطرح شده تاریخچه فوتبال را به روز کنید.

تقویت صفحه قرار گرفته در گوگل ( کلاس‌های تقویتی )
حال که همه موارد را به درستی طی کرده‌اید و در صفحه نخست گوگل دیده می‌شوید زمان آن رسیده است که بالا رفتن در نتایج گوگل را هم تجربه کنید. برای مثال ممکن است مقاله تاریخچه فوتبالی که شما تهیه کردید با انواع آپدیت محتوایی خود را به صفحه اول رسانده باشد ولی نیاز است که بالاتر از این رفته و حتی رتبه یک را تجربه کند.

برای این کار شما نیاز به انواع روش‌های تقویتی سئو دارید که باید از هر یک به نحو احسن استفاده کنید و این استفاده نباید به صورت افراطی باشد که این موتور جستجو یعنی گوگل را دچار شک در خصوص خود کنید.

بهترین روش تقویت یک لینک در صفحه یک گوگل این است که خود را به قدرت لینک‌سازی جدید مجهز کنید. دقت کنید نیاز نیست که همواره روی کلمات کلیدی اصلی سایت خود یعنی خرید توپ فوتبال که روی فروش شما تاثیرگذار است لینک‌سازی کنید. قطعا اگر صفحه تاریخچه فوتبال هم تقویت شود می‌تواند برای شما آورده‌های زیادی داشته باشد و کلیک‌های قابل توجهی را برای شما به ارمغان آورد که هر یک از آنها می‌تواند تبدیل به فروش محصول شما هم بشود.

تقویت صفحات یک گوگل
در نتیجه موثرترین روشی که برای تقویت این گونه صفحات پیشنهاد می‌شود خرید رپورتاژ یا لینک‌سازی در صفحات مختلف رقبای شماست. حال هر چقدر این لینک‌سازی با حیطه کاری شما مرتبط‌تر باشد قطعا نتیجه بهتری را بین رقبا در صفحه اول گوگل تجربه خواهید کرد. در نتیجه به کیفیت لینکی که می‌سازید هم بسیار توجه کنید. به زبان ساده اگر بخواهم به شما بگویم با یک جمله مفهوم مورد نظرم را به شما می‌رسانم؛ یک لینک‌سازی مرتبط متوسط بهتر از سه لینک‌سازی غیر مرتبط با کیفیت است.

در نتیجه برای بالا بردن یک محتوا در صفحه یک گوگل شما نیاز به شناسایی رقبا و ارتباط گرفتن با آنها دارید. گاهی اوقات این ارتباط می‌تواند به صورت همکاری متقابل بوده و اصطلاحا تبادل لینک بین شما اتفاق افتد، و گاهی هم می‌تواند به صورت خرید بک‌لینک باشد و فرد مورد نظر این امکان را در قبال پرداخت مبلغی از سمت شما فراهم کند.

بالا رفتن در نتایج گوگل با مورد آزمون قرار گرفتن صفحات ( آزمون اصلی تیزهوشان )
آوردن سایت به صفحه اول گوگل در مراحل قبلی به راحتی انجام شد و در این مرحله فقط باید تکرار این فرآیند در دستور کار شما قرار گیرد. از روز اول کار خود به عنوان یک سئو کار را به یاد آورید که به دنبال کلمات کلیدی حوزه کاری خود گشتید، محتوای فاخر برای آن تهیه کردید، اقدام به آپدیت محتوای خود کردید و در نهایت توانستید صفحه خود را در گوگل تقویت کنید.

این فرآیند باید همواره تکرار گردد و برای هر یک از کلمات کلیدی که مد نظر دارید باید استراتژی مشابهی پیاده سازی کنید تا بتوانید در آن کلمات کلیدی هم موفق به قرار گرفتن در صفحه اول گوگل شوید.

برای همین اسم این مرحله را آزمون نهایی گذاشتیم و وقتی دانش آموز در مثال ما به این حد از توانایی برای آزمون تیزهوشان می‌رسد می‌تواند مورد آزمون نهایی قرار گرفته و رتبه قابل توجهی را در کشور کسب کند. گوگل هم همانند همان آزمون نهایی است و به صورت روزانه از هزاران صفحه سایت شما دیدن کرده و همه موارد را زیر نظر دارد. این شما هستید که به کمک دانش سئو و استراتژی‌های دقیقی که می‌چینید خود را آماده آزمون نهایی گوگل نشان می‌دهید و گوگل هم به شما رتبه برتر را اعطا می‌کند.

نتیجه‌گیری
همواره این تفکر وجود دارد که در کلمات کلیدی سخت نمی‌توان رتبه قابل توجهی را در صفحه اول گوگل کسب کرد اما باید گفت این ادعا، ادعایی کذب است زیرا شما به کمک فرآیندی که مرحله به مرحله آن را برای شما شرح دادیم پیش بروید به طور قطع می‌توانید بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل را تجربه کنید و این همان چیزی است که شما می‌خواهید که نتیجه آن فروش میلیونی صفحه مورد نظرتان است.

منبع: الو محتوا



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یوسفی

بازار رقابت تولید محتوای بهینه این روزها بسیار داغ است؛ کسب‌و‌کارها به دنبال جذب مشتریان بیشتر هستند و از به‌صرفه‌ترین راه‌های رسیدن به این هدف کار کردن روی محتوای وب‌سایت است. می‌شود گفت نقطۀ شروع همۀ کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ است. هدف کیورد ریسرچ این است که به ما نشان دهد مخاطب‌مان به دنبال چه موضوعاتی است و ما را برای رفع نیاز او به بهترین شکل راهنمایی کند.

در ادامۀ این مطلب به شما می‌گوییم کلمه کلیدی چیست، چرا اهمیت دارد و ابزارهای مناسب برای پیدا کردن بهترین کیوردها کدامند. اگر می‌خواهید محتوای شما جزء اولین نتایجی باشد که موتور جستجو به مخاطب پیشنهاد می‌دهد، این شما و این راهنمای جامع کیورد ریسرچ.

کلمه کلیدی چیست؟
هرچیزی که شما در موتورهای جستجو سرچ می‌کنید، حاوی کلمات کلیدی یا کیورد است. فرض کنید می‌خواهید یک وب‌سایت طراحی کنید اما روش طراحی آن را بلد نیستید. ساده‌ترین و سریع‌ترین راه، سرچ کردن است. ممکن است فقط کلمه «طراحی سایت» را تایپ کنید یا شاید هم با نوشتن «طراحی وبسایت رایگان» منظور خود را دقیق‌تر برسانید.

کیورد یا کلمه کلیدی در حوزۀ سئو، به کلماتی اشاره دارد که فرد جستجوگر، از آن‌ برای یافتن مطلب مدنظرش استفاده می‌کند. این لغات به دو دسته تقسیم می‌شوند:

کلمات کلیدی کوتاه (focused) که به صورت لغات تکی یا نهایتا دوتایی هستند و بازۀ بیشتری از مطالب را در بر می‌گیرند.
کلمات کلیدی طولانی (long tail) که به صورت عبارت است و از چند لغت تشکیل شده‌. این عبارات به صورت مشخص‌ و محدودتر موضوع را بیان می‌کنند و هرچند نسبت به دستۀ اول میزان سرچ پایین‌تری دارند اما نرخ تبدیل‌شان بالاتر است.
بیشتر بخوانید: نرخ تبدیل چیست؟ راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت

تحقیق کلمات کلیدی یعنی چه؟
تحقیق کلمات کلیدی یعنی آنالیز و پیدا کردن کلماتی ارزشمند که بیشترین بازدید و نرخ جستجو را در حوزۀ کاری شما دارند و مخاطبان هدف بیشتری را به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کنند. شما در طی فرآیند تحقیق کلمات کلیدی باید به لیستی از کلمات، عبارات و پرسش‌ها برسید که مخاطبان بازار شما در اینترنت به دنبال پاسخی برای نیاز خود هستند. شما در این فرآیند باید بتوانید در تمامی مراحل قیف فروش پاسخی مناسب برای نیازهای مخاطبان آنلاین خود باشید. این کلمات به محتوای شما جهت می‌دهند یا گاهی حتی ممکن است باعث تغییر استراتژی بازاریابی آنلاین شما شوند. این تحقیق شامل استفاده از ابزارهای مختلف یا خود موتور جستجوی گوگل است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چه عواملی در انتخاب کلمات کلیدی مناسب تأثیر دارند؟
از کابوس‌های تولیدکنندگان محتوا استفاده از کلمات کلیدی اشتباه است. تصور کنید حجم زیادی از انرژی و وقت‌تان را صرف کاری کرده باشید که نتیجۀ مطلوبی نداشته و ناچارید دوباره از اول همۀ مراحل را طی کنید. برای اینکه چنین مشکلاتی برایتان پیش نیاید ادامۀ مطلب را به‌دقت مطالعه کنید.

مرتبط بودن کلمه کلیدی: حتما تا به‎حال برایتان پیش آمده که در مسیر جستجوی یک موضوع، سر از سایت‌هایی در بیاورید که چندان با مطلب مورد نظر شما هم‌خوانی ندارند یا اصلا حاوی مطلبی که به دنبالش می‌گشتید نیستند. از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب کلمۀ کلیدی مناسب، مرتبط بودن کلمه با محتوای شماست. توصیۀ ما به شما این است که انسجام محتوای خود را فدای بازدید بیشتر نکنید. ترافیک بالای سایت وقتی ارزش دارد که میزان مشارکت (engagement) هم بالا باشد.

میزان سرچ کلمه کلیدی (Search volume): هرچقدر تعداد دفعات جستجوی یک کلیدواژه بیشتر باشد، امکان موفق شدن آن بیشتر خواهد بود. این مسأله برای تحقیق کلمه کلیدی و انتخاب کیورد مناسب بسیار مهم است.
سختی کلمه کلیدی (keyword difficulty): میزان سختی کلیدواژه به شما نشان می‌دهد کار شما برای بالا بردن رنکینگ وب‌سایت‌تان با استفاده از این کلیدواژه چقدر سخت یا آسان است. این فاکتور قرار است به شما نشان دهد که از میان تمام واژگانی که به ذهن شما رسیده، بهتر است روی کدام‌یک وقت و انرژی بگذارید.
دقت کنید که سختی کلیدواژه را با میزان سرچ اشتباه نگیرید.
ترند (Trend): گاهی کلمات به شیوه‌های مختلفی نوشته می‌شوند (مثلا کلمات «فالوئر» و «فالوور») یا یک مفهوم نام‌های متفاوتی دارد یا حتی ممکن است یک عبارت در بازه‌های زمانی خاصی ترند شود. (مثلا در بازه‌های زمانی نزدیک تحویل سال، میزان جستجوی کلماتی مثل نوروز، هفت‌سین و… افزایش می‌یابد) برای اینکه بدانید بهتر است در چه زمانی از کدام کلیدواژه استفاده کنید باید ترند آن‌ را بررسی کنید. سایت گوگل ترندز (Google Trends) ابزاری رایگان برای بررسی این فاکتور است.
نرخ کلیک (CTR): این شاخص به ما نشان می‌دهد یک کلمه کلیدی خاص چقدر در جذب کلیک موفق بوده است و متوسط تعداد کلیک در ماه یا هفته را به شما نشان می‌دهد. این آمار مهمی است چرا که همۀ کلمات به یک اندازه مخاطب را برای کلیک کردن جذب نمی‌کنند.
بیشتر بخوانید: نرخ کلیک یا CTR چیست؟

ابزارهای یافتن کلمات کلیدی
برای تحقیق کلمات کلیدی ابزارهای متنوعی وجود دارند، بعضی از آن‌ها رایگان هستند و بعضی نیاز به پرداخت هزینه دارند. ما در این مقاله چند ابزار رایگان را به شما معرفی می‌کنیم.

موتور جستجوی گوگل: یکی از ابتدایی‌ترین ابزارها برای کیورد ریسرچ، استفاده از گوگل است. هنگامی که شما کلمه‌ای را تایپ می‌کنید، گوگل به شما تعدادی عبارت پیشنهاد می‌دهد و درواقع عبارتی را که شما در حال تایپ آن هستید، با کلماتی که بیشترین میزان سرچ را داشته‌اند کامل می‌کند.
از امکانات دیگری که گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد، پیشنهاداتی است که در انتهای صفحه تحت عنوان «searches related to» به شما نشان می‌دهد.
searches related to keyword
گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner): از ابزارهای بسیار کاربردی برای تحقیق کلمه کلیدی، کیورد پلنر است. برای استفاده رایگان از این امکان گوگل مراحل زیر را اجرا کنید.
ابتدا لازم است که یک اکانت گوگل ادز بسازید. 
صفحۀ زیر برایتان نمایش داده می‌شود. روی گزینۀ start now کلیک کنید.
کیورد پلنر ابزار تحقیق کلمات کلیدی
یک صفحه برای شما باز می‌شود و از شما می‌خواهد یک اکانت بسازید یا وارد اکانت گوگل خود شوید.
بعد از ورود به اکانت گوگل خود به قسمت google ads بروید.
گوگل ادز
سپس صفحه زیر برای شما باز می‌شود و از شما می‌خواهد یک کمپین تشکیل دهید. اما برای استفادۀ رایگان می‌توانید گزینۀ Switch to expert mode را که در تصویر مشخص شده را انتخاب کنید.
google ads
در این مرحله گزینۀ create an account without a campaign را انتخاب کنید.
ساخت کمپین کلمه کلیدی
سپس روی گزینۀ explore your account کلیک کنید.
ساخت اکانت گوگل
اکانت شما برای استفاده فعال شد. در قسمت tools and setting می‌توانید به کیورد پلنر دسترسی پیدا کنید.
تنظیمات کمپین تحقیق کلمه کلیدی
گوگل ترندز (Google Trends): از این ابزار معمولا برای مقایسه بین دو کلمه کلیدی استفاده می‌شود. کار کردن با این ابزار زیاد سخت و پیچیده نیست. کافی است کلمه‌هایی را که می‌خواهید مقایسه کنید تایپ کنید و اطلاعات موردنظرتان را به دست آورید.
اکستنشن keyword everywhere: این اکستنشن روی مرورگر کروم نصب شده و می‌توان از آن برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کرد، به این‌صورت که بعد از سرچ هر کلمه، این ابزار کلمات کلیدی مرتبط با آن را که قبلا سرچ شده‌اند به شما نمایش می‌دهد. البته برخی از امکانات این ابزار نیاز به پرداخت هزینه دارد.
وب‌سایت answerthepublic.com: این وب‌سایت از سری ابزارهای رایگان و در دسترس است. البته نتیجه‌دهی این سایت در مورد لغات فارسی زیاد کاربردی ندارد جز در یک مورد که آن هم پیدا کردن کلمه کلیدی longtail است. پس از تایپ کلمه کلیدی موردنظرتان می‌توانید به قسمت relatedاین سایت رجوع کنید و کیوردهای longtail مناسبی پیدا کنید.
اهمیت Keyword Research و تاثیر آن بر سئو

کلمه کلیدی راهی برای ارتباط با کاربران دنیای مجازی است. امروزه بیش از نیمی از جمعیت دنیا به اینترنت دسترسی دارند؛ این یعنی شما می‌توانید با این شبکۀ جهانی، به بیش از سه میلیارد انسان دسترسی داشته باشید. گسترده بودن شبکۀ اینترنت، باعث رواج دیجیتال مارکتینگ و تکنیک‌های مربوط به آن در سرتاسر دنیا شده است. تحقیق کلمه کلیدی و آنالیز آن به شما نشان می‌دهد کمپانی‌تان به چه چیزی معروف است، همچنین مشخص می‌کند ترافیک خالص سایت‌تان از کجا نشات می‌گیرد؛ پس می‌توان گفت یکی از پایه‌ای‌ترین تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ است و هیچ‌وقت اهمیت خود را از دست نمی‌دهد. این اهمیت زمانی پررنگ‌تر می‌شود که به این نکته توجه داشته باشید که تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب و استفاده مناسب از کیوردها باعث می‌شود رتبه بهتری در نتایج گوگل داشته باشید و علاوه بر ورودی بیشتر برای سایت خود، اعتبار بیشتری هم نزد مخاطبان آنلاین خود پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:  بهترین دوره دیجیتال مارکتینگ چیست؟ محتوای جامع در رابطه با دیجیتال مارکتینگ

مراحل تحقیق کلمات کلیدی
گام اول: تمامی زوایا را مطالعه و بررسی کنید
اولین قدم برای تحقیق کلمه کلیدی، کسب اطلاعات کافی دربارۀ کسب‌وکاری است که می‌خواهید برای آن تولید محتوا کنید. مطالعه در این زمینه به شما کمک می‌کند تا حد و مرزی برای فکر کردن و ایده‌پردازی نداشته باشید و ذهنتان منعطف‌تر باشد. برای این کار می‌توانید با مشتریان خود صحبت کنید و نظراتشان را جویا شوید، سعی کنید خود را به جای مشتریان احتمالی‌تان بگذارید. همچنین می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی پیگیر نظرات کاربران و انتقادها و پیشنهاداتشان باشید.

گام دوم: اهداف خود را مشخص کنید
برنامه‌ریزی همیشه با مشخص کردن هدف شروع می‌شود. ابتدا بهتر است مشخص کنید که ماموریت برند شما چیست. آیا می‌خواهید مخاطبان بیشتری جذب کنید؟ یا می‌خواهید در مدت مشخصی افزایش فروش داشته باشید؟ یا شاید هم ماموریت دیگری مد نظرتان باشد. پاسخ این سوالات به شما کمک می‌کند تا هدف خود را مشخص کنید و بتوانید کلمه کلیدی مناسب را برگزینید و در نتیجه استراتژی مناسبی برای سئوی سایت در نظر بگیرید.

گام سوم: لیستی از موضوعات مرتبط تهیه کنید
فضای کلی کسب‌وکار را در نظر نگیرید؛ سعی کنید موضوعات کلی را به تاپیک‌های جزیی‌تر تقسیم کنید و روی هر کدام جداگانه وقت بگذارید. برای مثال اگر می‌خواهید برای یک فروشگاه کفش مردانه تولید محتوا کنید، می‌توانید آن را به زیرشاخه‌های رسمی، کژوال، کوه‌نوردی، کار و… تقسیم کنید.

گام چهارم: لیستی از کلمات کلیدی کوتاه تهیه کنید (focused keywords)
از متداول‌ترین روش‌ها برای این کار روش طوفان فکری (brainstorming) است. کافی است از همکاران، مدیران بخش‌ها یا حتی کارفرمای خود بخواهید هر کلمه کلیدی مرتبطی که به ذهنشان می‌رسد را با شما در میان بگذارند.

گام پنجم: از ابزار تحقیق کلمه کلیدی مناسب استفاده کنید
ابزارهای مناسب برای این کار را در قسمت قبل توضیح دادیم. دقت کنید که هر ابزار روش استفاده و کارکرد مخصوص خودش را دارد. از هرکدام به‌جا و درست استفاده کنید.

گام ششم: قصد و نیت کاربر را در نظر بگیرید
دلایل مختلفی برای جستجو در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) وجود دارد. برخی به دنبال اطلاعات جدید هستند، بعضی‌ها می‌خواهند درستی مطلبی را چک کنند، عده‌ای به دنبال محصولی برای خرید هستند و… . برای اینکه کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنید بهتر است از نیت کاربر خود مطلع باشید.
گام هفتم: به دنبال کلمات کلیدی طولانی (longtail keywords) مرتبط بگردید.
همان‌طور که اشاره شد، کلمات کلیدی طولانی، دقیق‌تر به یک موضوع اشاره می‌کنند و با این‌که میزان جستجوی کمتری دارند، نرخ تبدیل‌شان بالاتر است و درصد موفقیت بیشتری دارند. بهتر است در یک محتوا به هر دو گروه کلمه کلیدی توجه شود.

گام هشتم: از رقیبان خود غافل نشوید
اهمیت این موضوع بر کسی پوشیده نیست که دنیای ما، دنیای رقابت است. برای این‌که رنکینگ سایت خود را بالا نگه دارید باید حواستان به رقبایتان باشد. بررسی محتوای سایت‌های رقیب می‌تواند شما را با لغاتی که پتانسیل کلمه کلیدی شدن را دارند ولی به آن‌ها توجهی نشده، آشنا کند. لغاتی که سختی آن‌ها پایین است و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را رنک اول کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های افزایش بازدید سایت در گوگل

جمع بندی

بدون شک تحقیق کلمات کلیدی زندگی حرفه‌ای مارکترها را در بر گرفته است. از سال‌های گذشته تا کنون روش‌های متفاوتی برای انجام تحقیق کلمه کلیدی ارائه شده و در سال‌های بعد و با تغییر الگوریتم‌های گوگل باز هم این روش‌ها تغییر خواهند کرد و ابزارهای جدید و قوی‌تر و روش‌های تأثیرگذارتر به میدان می‌آیند. اما این تغییرات هیچ‌وقت منجر به حذف این پله از مراحل دیجیتال مارکتینگ نخواهد شد.

منبع: یکتانت



:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 اسفند 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یوسفی

اصول سئو برای تولید محتوا اصول ساده‌ایست که با رعایت همین اصول ساده می‌توانید از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرید. هرگز فکر نکنید که اصول سئو بسیار دشوار هستند و حتما باید کار سئو را برون‌سپاری کرد، بلکه می‌توانید مطلب آموزش بهینه سازی سایت و مطلب آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ  و نیز همین مطلب پیش روی‌تان را مطالعه کنید تا قدری با اصول سئو آشنا شوید.

محتوا عامل اساسی در رتبه‌بندی گوگل است
محتوا یکی از قوی‌ترین نشانه‌های رتبه‌بندی گوگل است. با این‌ حال، بسیاری از بازاریابان در تولید محتوای مناسب مشکل دارند. باید بدانید دوره‌ی روزهایی که می‌توانستید با نگارش و انتشار یک پُستِ وبلاگ ۳۰۰کلمه‌ای، رتبه کسب کنید، مدت‌هاست سپری شده است. برای کسب رتبه در SERP (صفحة نتایج موتور جستجو) به محتوایی عالی نیاز دارید. با هر محتوایی که منتشر می‌کنید، باید بتوانید به یک پرسش ساده پاسخ دهید: «چرا این محتوا را منتشر می‌کنید ؟» . اینکه محتوایتان هدف داشته باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است.

هرگز نباید پست‌های وبلاگ یا سایر انواع محتوا را فقط برای پرکردن وبلاگ یا سایت منتشر کنید. معمولا باید محتوا را برای تحقق اهدافی مانند اهداف زیر منتشر کنید:

برای کسب رتبه در SERP؛
برای به‌دست‌آوردن لینک؛
برای آموزش به مخاطبان؛
برای هدایت تعاملات اجتماعی؛
برای تولید مشتریان احتمالی (سرنخ‌ها یا لیدها)؛
قالب محتوای انتخابی همیشه باید با هدف موردنظر متناسب باشد. بااین‌حال، درک کامل اینکه چرا می‌خواهید محتوا را تولید و بارگذاری کنید، بسیار مهم است. برای هر مقاله، پستِ وبلاگ یا راهنمای موفق باید هدف داشته باشید. نباید به‌دامِ تولید مطالب سرسری بیفتید. این‌گونه مطالب غالبا به دلایل زیر تولید می‌شوند:

کارفرمای شما می‌خواهد هر روز یک پست وبلاگ جدید بارگذاری کنید؛
کسی به شما گفته است هر چه محتوا بیشتر باشد بهتر است (بدون توجه به کیفیت)؛
تعداد زیاد محتوای تازه به رتبه‌ی بهتر سایت کمک می‌کند؛
اگر چنین رویکردی برای تولید محتوا دارید، باید تجدیدنظر کنید. این مقاله را تا انتها بخوانید تا با رموز تولید محتوای بهینه و باکیفیت بیشتر آشنا شوید.

با فرض اینکه می‌دانید چرا باید از محتوا به‌عنوان بخشی از استراتژی سئو استفاده کنیم، بیایید ببینیم چگونه می‌توانید از بهینه‌سازی کامل محتوا اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟

 

۱۶ عنصر ضروری اصول سئو برای تولید محتوای بهینه‌شده
اصول سئو در تولید صفحه‌ای کاملا بهینه‌شده، چک‌لیستی ساده دارد که می‌توانید آن را دنبال کنید:

۱. کلیدواژه هدفمند
تحقیق درباره کلمه کلیدی یا کلیدواژه باید همیشه نقطه آغاز نوشتن باشد. تولید محتوا درکنار تحقیق درباره کلیدواژه‌ها بسیار مهم است.

از ابزاری مانند برنامه‌ریزِ کلیدواژه گوگل (Google’s Keyword Planner) یا جستجوگرِ کلیدواژه ماز (Moz’s Keyword Explorer) برای تعیین کلیدواژه‌هایی که کاربران پیرامون موضوع انتخابی شما جست‌وجو می‌کنند، استفاده کنید و از آنها به‌عنوان اساس کار بهره بگیرید. کورکورانه محتوا تولید نکنید؛ برنامه‌ای براساس مجموعه‌ای از کلیدواژه‌ها فرمول‌بندی کنید؛ با این‌کار از آغاز خودتان را در مسیر موفقیت قرار می‌دهید. این موضوع باید بنیان محتوای شما را شکل دهد؛ کلیدواژه‌های انتخابی شما بر عوامل دیگر صفحه تأثیر خواهد گذاشت.

بنابراین اگر از ابتدا محتوای خود را با کلیدواژه‌های خاص هدف‌مند نکنید، در رقابت برای کسب رتبه باید بیش‌ازحد تلاش کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تحقیق کلمه کلیدی و کیورد ریسرچ

۲. URLهای دوستدار موتور جست‌وجو
خیلی پیش‌تر از سال ۲۰۰۸، مت کات مدیر تیم مبارزه با هرزنامه در گوگل به استفان اسپنسر (کارشناس سئو) تأکید کرد که در آدرس URL، وجود ۳ تا ۵ کلمه مطلوب است. آنهایی که طولانی‌تر هستند، براساس الگوریتم گوگل معمولا اعتبار چندانی به محتوا اضافه نمی‌کنند. درک این نکته بسیار مهم است که ساختار URL سازگار با موتور جست‌وجو به همان اندازه‌ که برای موتورهای جست‌وجو مفید است، برای کاربران نیز سودمند خواهد بود.

دو URL زیر را درنظر بگیرید؛ هر دو مربوط به راهنمای ساختن کمپین ریتارگتینگ در یکتانت هستند:

yektanet.com/retargeting

yektanet.com/?p=123

شما باشید روی کدام‌یک کلیک می‌کنید؟ به علت URL بهتر و مربوط‌تر به محتوا انگیزه‌ها برای کلیک روی اولی بیشتر است.

قانون اول ساخت URL این است که همیشه باید از ساختار پیچیده و گیج‌کننده بپرهیزید؛ هرچه کوتاه‌تر باشد بهتر است و البته باید از نظر کلیدواژه نیز بهینه‌سازی شده باشد.

برپایه یک پژوهش، URL ‌های کوتاه‌تر معمولا رتبه بهتری می‌گیرند. جان مولر (یکی از متخصصان گوگل) در پلتفرم گوگل‌هنگ‌آوتس در سال ۲۰۱۶ اظهار داشت: «هنگامی‌که ما دو URL با محتوای یکسان داریم و قرار باشد یکی از آنها را در نتایج جست‌وجو نشان دهیم، آنکه کوتاه‌تر است را انتخاب خواهیم کرد.»

کلیدواژه هدف باید در URL بیاید. اگر براساس نمونه بالا هدف‌تان راهنمایی درباره آغاز کمپین ریتارگتینگ است، URL ‌تان باید به‌شکل زیر باشد:

yektanet.com/retargeting

و نه این:

yektanet.com/category/guides/۲۰۱۸/retargeting

۳. بهینه‌سازی برچسب عنوان (Title Tag)
برچسب عنوان صفحه یکی از مهم‌ترین عناصر اصول سئو است که به‌راحتی می‌توان آن را بهینه‌سازی کرد. هنگام نوشتن برچسب عنوانِ بهینه‌شده، بهترین چیزی که می‌توانید از آن استفاده کنید، کلیدواژه هدف است.

برای نمونه، همان عبارت کلیدی «راهنمای کمپین ریتارگتینگ» را درنظر بگیرید. کلیدواژه یا عبارت کلیدی اصلی را در ابتدای عنوان (تیتر اصلی مطلب) قرار دهید. عنوان باید کمتر از ۶۰ کاراکتر باشد. گوگل برچسب عنوان را درحال‌حاضر حداکثر تا ۶۰۰ پیکسل نشان می‌هد که از نظر محدودیت کاراکتر تقریبا ۶۰ کاراکتر می‌شود. می‌توانید از ابزار برچسب عنوان موزیلا نیز برای بررسی نوع نمایش عنوان استفاده کنید. به مثال برگردیم؛ یک عنوان کاملا بهینه به این شکل خواهد بود:

«راهنمای کمپین ریتارگتینگ ، چگونه و با چه قیمتی می‌توانیم ریتارگتینگ داشته باشیم ؟»

می‌بینید که عنوان با کلیدواژه (عبارت کلیدی) آغاز می‌شود و در ادامه، با چند پرسش اساسی دنبال می‌شود. طرح این پرسش‌ها در عنوان سبب می‌شود نرخ کلیک (CTR) افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: نرخ کلیک یا CTR چیست؟

۴. بهینه‌سازی توضیحات متا
شاید تعجب کنید چرا توضیحات متا را به‌عنوان یکی از عناصر اساسی بهینه‌سازی صفحه درنظر گرفته‌ایم. به‌هرحال گوگل چند سال است که توضیحات متا را دیگر به‌عنوان عامل رتبه‌بندی درنظر نمی‌گیرد.اما حتما به آن اهمیت داده و آن را بنویسید چرا موجب خواهد شد تا آن‌چه در مطلب شما وجود دارد مشخص‌تر باشد و در نتیجه تعداد کلیک آن افزایش می‌یابد و این موضوع برای سئو شما مناسب است.

توضیحات متا بخشی از محتوای شماست که در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو دیده می‌شود. البته توضیحات متا را باید خودتان بنویسید؛ وگرنه گوگل خودش بخشی از مطلب شما را در توضیحات متا نشان خواهد داد. اگر توضیحات متا را به‌خوبی بنویسید، تفاوت زیادی میان تعداد کلیک‌ها ایجاد خواهید کرد. تردیدی نیست تعداد کلیک درکنار مدت‌زمانی که کاربر روی محتوای شما توقف می‌کند، عامل مهمی در افزایش رتبه به‌شمار می‌رود. توضیحات متا را به‌خوبی بنویسید و توجه کنید حتما زیر ۱۶۰ کاراکتر باشد؛ وگرنه مابقی آن به‌شکل نقطه‌چین دیده می‌شود.

نکاتی برای نوشتن توضیحات متا:
باید کلیدواژه موردنظرتان را در توضیحات متا وارد کنید و در این متنِ کوتاه چنان اطلاعات مهمی جای دهید که کاربر اشتیاق به خواندن پیدا کند.

توضیحات متا برای راهنمای کمپین ریتارگتینگ:

«با ریتارگتینگ یکتانت کسب و کار خود را متحول کنید. به کمک کمپین‌های ریتارگتینگ یکتانت مشتریان بالقوه خود را از کاربران‌تان بیابید و به وبسایت خود بازگردانید.»

۵. بهینه‌سازی عنوان اصلی (Heading 1)
عنوان H1 باید عنوان اصلی صفحه باشد. این قسمت معمولا همان بخش «عنوان» در سامانه‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس (CMS) است. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، معمولا در بالای صفحه، محل آن را با عبارت «عنوان را اینجا وارد کنید» یا به انگلیسی «Enter title here» خواهید یافت:

بااین‌حال، همیشه دوبار بررسی کنید؛ چرا که همیشه این‌‌گونه نیست که همه موضوع‌ها عنوان را در برچسب H1 قرار دهند.

در بیشتر موارد، از کلیدواژه اصلی همراه با دیگر عبارات توضیحی مهم استفاده کنید. برای نمونه، در مثال راهنمای کمپین ریتارگتینگ این عنوان را ببینید:

<h1>راهنمای کمپین ریتارگتینگ<h1/>

اگر پس از این کلیدواژه هدف چیزی اضافه کنید، مشکلی در رتبه‌بندی ایجاد نمی‌شود. برای نمونه، می‌توانید برچسب عنوان را به این شکل بهینه کنید:

<h1>راهنمای کمپین ریتارگتینگ ، چگونه و با چه قیمتی می‌توانیم ریتارگتینگ داشته باشیم ؟<h1/>

۶. به‌روزرسانی با استفاده از نشان تاریخ (Timestamp)
هنگامی که عبارت «نقشه مترو تهران» را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، نتایج زیر ظاهر می‌شود:

ما در جست‌وجو همیشه می‌خواهیم مطمئن باشیم که به‌روزترین محتوا را که درباره یک موضوع وجود دارد، پیدا می‌کنیم. در بین نتایجی که تاریخ در آن ذکر شده است می‌بینید که نتایجی داریم در زمان فوریه و می 2018. بنابراین ما سعی می‌کنیم روی آن کلیک کنیم تا نتایج به‌روزتری ببینیم. به‌روز بودن مطلب برای بسیاری از افراد امری مهم محسوب می‌شود. برخی دیگر از نتایج که تاریخ ندارند را نمی‌توانیم بدانیم که به‌روز هستند یا خیر. درواقع، بدون نشانِ تاریخ تا زمانی‌که روی محتوا کلیک نکنیم، نمی‌توانیم بفهمیم چه زمانی منتشر شده‌اند. بااین‌حال، در چنین مواردی مسلماً کاربر تا زمانی‌که یک نتیجه با نشان تاریخ و کاملا جدید در صفحه وجود دارد، معمولا روی نتایجی که بدون نشان تاریخ هستند کلیک نمی‌کند. در بسیاری از موارد، دیگر نیازی نیست کاری انجام دهید تا تاریخ انتشار را در صفحة نتایج جست‌وجو در کنار محتوا مشاهده کنید. بااین‌حال، پیشنهاد می‌کنیم یک کار دیگر هم انجام دهید و زمانی را که پست یا صفحه شما به‌روزرسانی شده است، نمایش دهید.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید از پلاگین WP Last Updated Date استفاده کنید. فراموش نکنید درست است که نشان به‌روزرسانی تاریخ شاید یک عامل رتبه‌بندی نباشد؛ اما شواهد زیادی نشان می‌دهد تعداد کلیک بر جست‌وجوی طبیعی تأثیر می‌گذارد. همچنین فراموش نکنید درگیرشدن کاربر در صفحه بسیار مهم است؛ چرا که به او دوباره اطمینان می‌دهد محتوای شما به‌روز است. مسلما هیچ‌کس نمی‌خواهد برای نقشه مترو تهران که متعلق به سه سال پیش است را ببیند.

بیشتر بخوانید : محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست؟

۷. کلیدواژه هدف در پاراگراف اول
هشدار: تلاش نکنید محتوا را با کلمات کلیدی هدف اشباع کنید. امروز دیگر این روش جالب به‌نظر نمی‌رسد. با این‌ حال بسیار مهم است که از کلیدواژه اصلی در محتوا استفاده کنید؛ فقط باید این کار را به‌شکل طبیعی انجام دهید. توصیه می‌شود که کلیدواژه اصلی را در نخستین پاراگراف محتوا در صفحه در ۱۰۰ کلمه اول قرار دهید. درمورد راهنمای کمپین ریتارگتینگ، به‌راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید:

«راهنمای کمپین ریتارگتینگ به شما کمک می‌کند تا با داشتن استراتژی درست ریتارگتینگ، بتوانید برای هر مرحله از فرآیند خرید مشتری برنامه‌ریزی کنید و با پیشنهادهای جذاب نظر آن‌ها را جلب کنید. به طور مثال، می‌توانید با دادن کد تخفیف به کسانی که کالای شما را در سبد خرید رها کرده‌اند، آن‌ها را ترغیب به خرید کنید. هر چه محتوای تبلیغات شما شخصی‌سازی شده تر باشد، درصد تبدیل آن‌ها به کلیک و خرید افزایش پیدا می‌کند.»

در این مثال کلمه کلیدی ما در پاراگراف اول حضور دارد.

۸. بهینه‌سازی برچسب عنوان میانی (Heading 2)
تا اینجا صفحه را از نظر برچسب H1 بهینه‌سازی کرده‌اید؛ حالا باید روی برچسب‌های عنوان H2 (یا حتی ۳ تا ۶) فکر کنید. برچسب‌های عنوان دارای نوعی سلسله‌مراتب هستند. مهم‌ترین عنوان H1 است و همین‌طور تا انتهای صفحه باید به‌ترتیب اهمیت از این برچسب‌ها حداکثر تا H6 بهره بگیرید. اگر اهمیت برخی از این تیترها یکسان است، از برچسب‌های H2 استفاده کنید و اگر درون هر یک از این بخش‌ها زیرشاخه‌ای هست، از H3 استفاده کنید. نمی‌توانید کلمات کلیدی را درون همه عناوین H2 قرار دهید؛ اما می‌توانید از شکلِ تغییریافته آنها استفاده کنید. در مثال ما، می‌توانید پس از برچسب عنوان H1 و پاراگراف مقدمه، عنوان زیر را با برچسب H2 قرار دهید:

راهنمای کسب‌وکارها برای راه‌اندازی کمپین ریتارگتینگ

در اینجا، ما درواقع زمینه اصلی و تمرکز بر عبارت کلیدی را به‌روشنی نشان می‌دهیم (راهنمای کمپین ریتارگتینگ)؛ بااین‌حال، استفاده از یک تغییر و افزودن واژه‌هایی، به کاربر نشان می‌دهد که هدف این راهنما کسب‌وکارها هستند. برچسب‌های H2 را مختصر بنویسید و به‌ یاد داشته باشید که نیازی نیست مدام از کلمه کلیدی یا شکلِ تغییریافته آن استفاده کنید؛ فقط این کار را به شکلی انجام دهید که پیام اصلی را منتقل کند.

۹. استفاده از تصاویر و ویدئو
استفاده از تصاویر و ویدئو در محتوا تأثیر مثبتی بر زمان توقف روی محتوا دارد؛ براساس پژوهشی از Hubspot حدود ۸۰٪ بازاریابان می‌گویند استفاده از ویدئو زمان توقف روی محتوا را در وبسایت افزایش می‌دهد. استفاده از ویدئو و تصاویر (که شامل اینفوگرافی و نمودارها هم می‌شود)، سبب می‌شود که محتوا به‌راحتی خوانده شود. این واقعیتی است که اغلب ما از محتوای بصری بهتر یاد می‌گیریم. تردیدی نیست که اگر محتوایی با تصاویر همراه باشد، ما را بیشتر جذب می‌کند تا زمانی‌که محتوا چیزی جز متن ندارد.

از دیدگاه اصول سئو، محتوایی که کاربر را بیشتر جذب کند، تأثیر مثبتی بر زمان توقف کاربر دارد؛ مفهومی که نخستین‌بار فوررستر در Bing مطرح کرد و گفت زمان ماندن در پیج واقعی به معنای «مدت‌زمان واقعی است که بازدیدکننده برای مطالعه محتوا صرف می‌کند پیش از اینکه به صفحه نتایج جست‌وجو برگردد.» بنابراین هر گونه سپری شدن زمان در صفحه مدنظر گوگل نیست، بلکه آن زمانی را لحاظ می‌کند که کاربری به از گوگل به صفحه‌ای رفته تا زمانی که مجدد به گوگل برمی‌گردد.

از دیدگاه موتور جست‌وجو، این موضوع به‌معنای این است که هرچه کاربر زمان بیشتری روی محتوای یک سایت صرف کند، این محتوا نسبت به محتواهای دیگر مفیدتر است. به‌آسانی می‌توانید ببینید چگونه و چرا ویدئوها و تصاویر می‌توانند زمان توقف کاربر و درگیرشدن او را در سایت افزایش دهند. فقط باید اطمینان یابید که تصاویر به‌طورکامل بهینه‌سازی شده باشند و ویدئوها را از یوتیوب، ویمئو یا آپارات یا سایر میزبان‌های ویدئویی و پلتفرم‌های استریم گرفته باشید.

چه محتوایی می‌توانید تولید کنید که متفاوت از آنچه هر کس دیگری تولید می‌کند باشد؟ شاید اینفوگرافیک‌ها نیز خیلی بتوانند به شما کمک کنند. در کل فرصت‌های بسیار زیادی برای تولید محتوا وجود دارد.

۱۰. استفاده از ارتباط معنایی کلیدواژه‌ها
کلید موفقیت برای رتبه‌بندی محتوا، نشان‌دادن ارتباط است و به این منظور، استفاده از ارتباط معناییِ کلمات کلیدی در محتوا مهم است. پیش از الگوریتم‌های پاندا و مرغ مگس‌خوار، موتور جست‌وجو وسواس خاصی روی چگالی کلمات کلیدی داشت. خوشبختانه، امروز دیگر چنین مشکلی وجود ندارد. در بسیاری از موارد هنگام نوشتن، به‌شکل طبیعی از کلمات یا عباراتی استفاده می‌کنید که با یکدیگر ارتباط معنایی دارند.

این نکته در کشور ما تا حدی کمرنگ است چرا که متاسفانه هنوز گوگل در زبان فارسی نمی‌تواند این ارتباطات معنایی را دقیق بررسی و شناسایی کند. از این رو توصیه می‌شود تا حد ممکن از کلیدواژه اصلی استفاده کنید، اما حواستان باشد که این موضوع چیزی از کیفیت محتوای شما کم نکند.

۱۱. نسخه تلفن همراه؛ شاخص اول رتبه‌بندی گوگل
گوگل در ماه مارس، نسخه تلفن همراه را به‌عنوان شاخص اول رتبه‌بندی برگزید. گوگل می‌گوید:

«این بدان معناست که ما از نسخه تلفن همراهِ صفحه برای شاخص‌گذاری و رتبه‌بندی استفاده می‌کنیم. این کار به کاربران ما کمک می‌کند آنچه را به‌دنبالش هستند راحت‌تر پیدا کنند.»

اگر سایت شما هم‌اکنون ریسپانسیو است (در قالب نسخه تلفن همراه به خوبی نمایش داده می‌شود و کار می‌کند) بسیار عالی است. با این‌ حال، حواس‌تان باشد که بررسی کنید محتوای شما در گوشی‌های تلفن‌ همراه چگونه به نمایش درمی‌آید. برای تمرین از ربات Fetch as Google کمک بگیرید. با این کار می‌توانید مشکلات احتمالی را بررسی کنید.

۱۲. لینک‌های خارجی
تا همین چند وقت پیش، بازاریابان و کارشناسان سئو از اینکه به محتوای خارجی لینک بدهند اکراه داشتند. به‌دلیل نگرانی از انتقال رتبه صفحه به لینک خارجی. آنها می‌خواستند تا جایی که می‌توانند رتبه بالاتری را برای خودشان کسب کنند. درحال‌حاضر، این موضوع قدری کمرنگ شده است. بنابراین، از لینک‌دادن به مطالب بیرون ترسی نداشته باشید. اگر مطلبی را از منبعی نقل‌قول می‌کنید، به آن لینک بدهید. این کار سبب می‌شود کاربران از یک سو به موضوعی مرتبط با محتوای شما دسترسی یابند و از طرفی موتورهای جست‌وجو راحت‌تر می‌توانند ارتباطی را که بین محتوای شما و مطلبی را که به آن لینک داده‌اید، بفهمند و این در سئو شما بسیار تاثیرگذار است. فقط مراقب باشید منابعی که به آنها ارجاع می‌دهید، معتبر باشند. برای لینک به محتوا از منابع غیراصلی استفاده نکنید. ضمن این باید تعادل را نیز رعایت کنید و هرجا به راستی نیاز بود و به درک ارتباط منابع کمک می‌کرد لین خارجی بدهید و در این زمینه بی‌مهابا عمل نکنید.

بیشتر بخوانید: آموزش سئو خارجی یا همان سئو off page

۱۳. لینک‌های داخلی
لینک‌گذاری داخلی برای گذار میان صفحات اساسی وبسایت خودتان یک ضرورت است. ایجاد لینک‌های داخلی، روشی اساسی برای هدایت کاربر و موتور جست‌وجو از طریق محتوای شماست و به گسترش لینک به صفحات مهم و مرتبط دیگر کمک می‌کند به‌عبارت ساده‌تر، اگر در مطلب‌تان کلمه یا عبارتی هست که درباره‌ی آن در وبسایت خودتان مطلبی دارید، به آن لینک کنید. برای نمونه در همه مطالبی که در بلاگ یکتانت می‌بینید همه مطالب به طور دقیقی به مطلب مرتبط دیگری از بلاگ لینک شده‌اند.

هیچ قانون مشخصی وجود ندارد؛ اما روی هر چیزی لینک ندهید (و مسلما فقط کلمات کلیدی نیستند که می‌توان به آنها لینک داد و اجبارا هم نباید به آنها لینک داد). به جایی که واقعا با محتوا ارتباط معنایی دارد و به صفحه هدف ارزش بیشتری می‌دهد لینک بدهید.

۱۴. سرعت صفحه
سرعت صفحه درحال‌حاضر عامل رتبه‌بندی جست‌وجو در تلفن همراه است. عوامل بسیار بیشتری نسبت به محتوا در سرعت صفحه نقش دارند. بااین‌حال باید روش‌هایی را بررسی کنید که در آن این عامل بتواند بر سرعت کلی تأثیر بگذارد. در ابتدا از دیدگاه محتوا، تصاویر هستند که در سرعت صفحه نقش دارند؛ بنابراین برای بهینه‌سازی آنها وقت بگذارید. از ابزاری مانند PageSpeed گوگل و GTmetrix برای مشاهده سرعت صفحه‌تان و فرصت‌های بهبود آنها بهره بگیرید.

۱۵. دکمه‌های به‌اشتراک‌گذاری رسانه‌ها
با اینکه به‌اشتراک‌گذاری در رسانه‌ها عاملی برای رتبه‌بندی مستقیم به‌شمار نمی‌آید، برای خوانندگان مهم است که بتوانند محتوای شما را بازنشر کنند. حتی اگر فقط به‌دلیل افزایش جست‌وجوی طبیعی محتوا تولید می‌کنید، باز هم احتمالا امید دارید که آن را در آینده به کسب‌وکار تبدیل کنید. در محتوا دکمه اشتراک در رسانه‌های اجتماعی را قرار دهید؛ با این کار خوانندگان راحت‌تر می‌توانند محتوای شما را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارند. این روشی ساده اما مؤثر برای بیشتر دیده‌شدنِ محتواست.

خبر خوب اینکه در بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، دکمه‌های اشتراک اجتماعی در قالب اصلی وجود دارند؛ به‌طوری‌که به‌محض انتشارِ محتوا ظاهر می‌شوند. خلاصه، باید اطمینان پیدا کنید هنگامی‌که محتوا از طریق پلتفرم‌ها اشتراک‌گذاری می‌شود، عالی به‌نظر می‌رسد. از برچسب‌های درست استفاده کنید تا مشکل رایجی که در آن تصویر یا عنوانی به‌اشتباه در اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی نمایش می‌یابد، پیش نیاید. از سویی دیگر هم اشتراک‌گذاری بیشتر مطلب شما موجب افزایش احتمال جذب لینک خارجی خواهد شد.

۱۶. محتوای آموزشی طولانی منحصربه‌فرد
آخرین نکته به طول محتوا بستگی دارد. برای بازاریاب، عادی است که بپرسد طول محتوا چقدر باید باشد. پاسخ این پرسش کمی دشوار است. بهترین پاسخ این است که «هر چقدر که لازم است.» به‌عنوان یک قانون کلی، باید مطمئن باشید محتوای شما آن‌قدر عمیق هست که موضوع را پوشش دهد. اما این موضوع از کسب‌وکاری به کسب‌وکار دیگر فرق می‌کند.

بسیار مهم است که محتوای منحصربه‌فرد و آموزشی شما تا حدی طولانی باشد تا به مخاطبان شما ارزش بیشتری ارائه کند (البته همیشه استثناهایی مانند اطلاعیه‌های خبری و مانند آن هستند که هیچ‌‌گاه نباید طولانی نوشته شوند.

وسوسه نشوید که محتوا را فقط به‌خاطر پرکردن وبلاگ یا وبسایت منتشر کنید. همیشه تلاش کنید محتوایی فوق‌العاده منتشر کنید که به خواسته کاربر بپردازد و به حل مشکلات و پاسخ‌ پرسش‌هایش کمک کند. هرگز کیفیت را فدای کمیت نکنید.

بر اساس «اصول سئو (SEOFundamentals): راهنمای شما برای موفقیت در سئو در ۲۰۱۸»، نیازی نیست بهترین محتوای جهان را تولید کنید؛ کافی است محتوایی داشته باشید که از رقبایتان بهتر باشد.

از خودتان بپرسید؛ اگر شما در موتور جست‌وجو عبارتی را تایپ می‌کردید و نتایج خودتان را در بالای همه نتایج می‌دیدید، آن را شایسته این رتبه می‌دانستید؟ آیا محتوای شما می‌تواند پرسش یا عبارت درخواستی شما را به‌خوبی و با جزئیات پاسخ دهد؟

اگر بله، این عالی است! اگر نه، خواندن این مطلب فرصت خوبی است تا محتوای خود را بهبود ببخشید.

منبع:یکتانت



:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 اسفند 1400 | نظرات ()