نوشته شده توسط : یوسفی

 دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) شامل مجموعهٔ همهٔ ابزارها و فعالیت‌هایی است که برای بازاریابی خدمات و محصولات در بستر دیجیتال (از جمله اینترنت، موبایل، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها یا سایر ابزارهای دیجیتال) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

استراتژی بازاریابی دیجیتال

همانطور که گفته شد استراتژی های بازاریابی اینترنتی شامل 7 روش می‌شود که برخی از آن ها عبارتند از: بهینه سازی، بازاریابی از طریق موتور جستجوی گوگل، بازاریابی از طریق رپورتاژ آگهی، بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، بازاریابی وابسته و ایمیل مارکتینگ.

در بازاریابی اینترنتی شما می‌توانید هم در اینترنت و هم در اپلیکیشن های مختلف بازاریابی کنید. قابلیت اپلیکیشن های مختلف این امکان را به بازاریابان می‌دهد تا با استفاده از خلاقیت خود تبلیغات جدیدی را در شبکه های اجتماعی به وجود بیاورند. حال بیایید تا با استراتژی های بازاریابی دیجیتال بیشتر آشنا شویم.

 

سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو): 

به فرآیند بهینه‌سازی صفحات وبسایت برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو مثل گوگل، سئو (SEO) می‌گویند. هدف اصلی سئو افزایش ترافیک ارگانیک و رایگان به سایت است. هر آنچه که به عنوان محتوا (متن، ویدئو، اینفوگرافیک و...) در وبلاگ و صفحات وبسایت قرار می‌گیرد و باعث افزایش بازدید می‌شود در سئو مهم است. برای انجام پروژه‌های سئو در دیجیتال مارکتینگ باید در 3 بخش سئو فعالیت کرد: سئوی داخلی، سئوی خارجی و سئوی فنی یا تکنیکال.

 

استراتژی محتوا

چشم‌انداز، چرایی، چگونگی و زمان انتشار محتوا، چارچوب اصلی استراتژی محتوا را می‌سازد. استراتژی محتوا به بازاریابی محتوا جهت می‌دهد و بایدها و نبایدهای عملکرد آن را مشخص می‌کند. پژوهش روی مخاطب و شیوه عملکرد او در تعیین استراتژی محتوا تاثیر زیادی دارد.

 

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

یکی از روش‌های بسیار موثر در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی ایمیلی است. در این روش مستقیما از ارسال ایمیل برای جذب مشتری استفاده می‌شود، نحوه انجام بازاریابی و معرفی محصولات و خدمات در این روش بسیار حائز اهمیت است، چرا که هیچ واسطه‌ای وجود ندارد و ارتباط با مخاطب به شکل مستقیم است.

 

بازاریابی به وسیله گوشی‌های هوشمند

به واسطه تلفن همراه هوشمند، کاربران در شبکه‌های موبایلی آنلاین با محصولات و خدمات آشنا شده و سپس برای خرید اقدام می‌کنند.

 

رپورتاژ آگهی

همانطور که در مقاله روش های موثر گفته شد یکی از راه‌های افزایش بازدید و ورودی سایت درج ریپورتاژ در سایت ها است و هدایت کاربران از سایت‌های دیگر به سایت خودتان است.

شما به راحتی با درج خبر در سایت های خبری معتبر و مرتبط میتوانید بک لینک های دائمی بگیرید. رایا مارکتینگ مجری درج خبر در بیش از 200 سایت خبری معتبر ایرانی، با تولید محتوای رایگان صفر تا صد کار را برایتان انجام خواهد داد. با درج ریپورتاژ به محتوای سایت خود نسیمی قدرتمند بورزید.

 

 از دیجیتال مارکتینگ چه می‌خواهید؟

باید اهداف خود را حتی در آموزش دیجیتال مارکتینگ چید. یعنی از همان نقطه ابتدایی وارد شدن در این حوزه. حالا باید در برنامه‌ریزی و ساخت اکشن پلن دیجیتال مارکتینگ سراغ اهداف بروید. بدون داشتن هدف مشخص، قابل اندازه‌گیری و معین تدوین استراتژی کار درستی نیست. اهداف را باید براساس بازه‌های زمانی دستیابی به آن‌ها در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف کنید. معمولا اهداف کوتاه مدت و میان مدت در جهت رسیدن به اهداف بلند مدت تعریف می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم برای تعیین اهداف به سوالات زیر پاسخ دهید و براساس مدل SMART هدف‌ها را بچینید:

  1.  چه زمانی باید به هدف برسیم؟
  2. به چه چیزی می‌خواهیم برسیم؟
  3. چطور هدف و نتیجه را اندازه‌گیری کنیم؟

 

با توجه به مدل اسمارت، هدف باید مشخص و خاص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط با کسب و کار و زمان‌بندی شده باشد. ما برای رسیدن به اهداف‌مان از مدل او کی آر استفاده می‌کنیم. در این مدل، اهداف را تعیین می‌کنیم و برای رسیدن به هر هدف، پروژه‌ای مشخص می‌کنیم. برای انجام این پروژه‌ها بازه‌های زمانی 3 ماهه در نظر می‌گیریم و هر دو هفته یکبار، مسیر انجام پروژه و رسیدن به هدف را بررسی می‌کنیم.

نتیجه:

علاوه بر این کسب و کار شما به یک استراتژی بازاریابی محتوای رقابتی و پایدار نیاز دارد تا در حالی که کانال‌های مختلف بازاریابی دیجیتال را با رسانه‌های سنتی ادغام می‌کند، با استفاده از قدرت محتوای آنلاین به لیدهای بیشتری دست پیدا کنید و آنها را به مشتری تبدیل کنید. همانطور که سازمان‌ها به اهمیت تحول دیجیتال پی می‌برند و برای استفاده از آن در کسب و کار خود آماده می‌شوند، خیلی از کسب و کارها در حال استفاده از آن هستند و موفقیت‌های زیادی هم از این تحول به دست آورده‌اند. بنابراین، داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال خوب برای عقب نماندن از رقبا و موفقیت بیشتر در این عرصه ضروری است.

منبع:

investopedia



:: برچسب‌ها: دیجیتال مارکتینگ , بازاریابی دیجیتال , آموزش دیجیتال مارکتینگ , آموزش بازاریابی دیجیتال ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یوسفی

محصول دیجیتال مزایا بسیاری دارد و بسیاری از هزینه ها مثل کاغذ، رفت و آمد مثل پست و غیره را به شدت کاهش داده است. از بلیط سینما بگیرید تا وجود من کارت برای سفر. محصولات دیجیتالی یا کالای مجازی، همواره کمک شایانی به صرفه جویی در منابع مختلف مثل کاغذ انجام داده است. شما دیگر بلیط سینما را بصورت کاغذی دریافت نمی کنید بلکه آن را دیجیتالی دریافت می کنید. دیجیتالی شدن محصولات و موارد وابسته به آن، ایده های بسیاری برای شروع کسب و کار فراهم کرده است. فرض کنید شما آموزش های آنلاین خود را به فروش گذاشته اید. با توجه به استقبال مردم، شما باید یک پشتیبان و یا تیم فروش برای این کار داشته باشید.

محصولات دیجیتالی که کاربردهای بسیاری دارند در بازاریابی و مارکتینگ بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. مبحث مارکتینگ یکی از مباحث عمیقی است که در آن بخش های متنوعی وجود دارد.

 

نقش بازاریابی دیجیتال چیست؟

دنیای دیجیتال امروز به یک غول ارتباطی تبدیل شده که نه تنها نیاز ها را برطرف می کند بلکه نیاز آفرینی هم می کند. شرکت ها با استفاده از تکنیک های بازاریابی دیجیتال چیزی را می فروشند که مشتری به آن نیازی ندارد و با ساخت تصور زندگی با کیفیت تر به همراه یک محصول، می توانند آن را به فروش برسانند.

ترکیب این نیاز های روانشناختی با علم روز بازاریابی، این امکان را فراهم کرده تا بتوان پیام درست را در لحظه درست و در مکان مناسب به دست مخاطب هدف رساند. این یعنی فروش بدون درگیر شدن با مکان های فیزیکی بیشتر و سهولت برای انتخاب مشتری؛ یعنی حداکثر بهره وری.

 

مرحله جستجو

نقش دیجیتال مارکتینگ در این مرحله به چند بخش قابل تقسیم است. اول باید مقالات یا ویدیو مطابق نیاز شما تهیه و منتشر کرده باشد. این بخش کار همان بازاریابی مبتنی بر محتوا است. دوماً وبسایت یا هر نوع بستر دیگری که برای انتشار محتوا در نظر گرفته شده باید سئو (SEO) باشد. به زبان ساده یعنی صفحه یا وبسایت در میان هزاران نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی بگیرد.

 

مرحله مقایسه

وقتی چند فهرست و راهنماها را خواندید حالا وقت مقایسه کردن مدل‌ها است. نام سه مدل پیشنهادی را جستجو می‌‌کنید. در جستجو روی اولین لینک که یک تبلیغ است کلیک می‌کنید. تبلیغات داخل گوگل از سرویس گوگل ادز مدیریت و اجرا می‌شوند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ می‌تواند تبلیغات را طوری بهینه‌سازی کند که در میان نتایج جستجو به صورت هدفمند به مشتریان بالقوه نمایش داده شود.

معمولاً در جستجوها به یک نتیجه اکتفا نمی‌کنیم و چندین تب همزمان باز می‌کنیم. وقتی چندین گزینه وجود دارد، جزئیات اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. در این مرحله کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید مطمئن شود که اطلاعات موردنیاز کاربر در دسترس هستند و در کل تجربه کاربر رضایت‌بخش باشد.

 

ترغیب به خرید

بعد از کلی تحقیق به یک انتخاب نهایی می‌رسید. قیمت‌ها، گارانتی و لوازم جانبی را هم بررسی می‌کنید و در نهایت تصمیم می‌گیرید از یک فروشگاه نه چندان مشهور خرید کنید.

در مراحل خرید کارها به خوبی پیش می‌رود و پیامکی دریافت می‌کنید که ثبت سفارش را تایید می‌کند.

 

 ابزارهای و مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ

 در تعریف دیجیتال مارکتینگ بیان کردیم که بازاریابی دیجیتال یعنی بازاریابی با استفاده از ابزارهای دیجیتال.

یاد گرفتن مهارت‌های بازاریابی دیجیتال و کارکردن با هر یک از این ابزارها از وظایف یک دیجیتال مارکتر است. تعداد ابزارها برای آموزش آنلاین بازاریابی دیجیتال و اجرای درست آن زیاد است که تعدادی از آن را آورده‌ایم:

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO)

بازاریابی محتوا

 بازاریابی درونگرا

 بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

 استراتژی محتوا

 تبلیغات کلیکی

ایمیل مارکتینگ

 تولید محتوا

بازاریابی ویروسی

همکاری در فروش

 

استراتژی بازاریابی دیجیتال

منظور از استراتژی دیجیتال استفاده از یک برنامه منظم برای پیش برد اهداف تبلیغات در رسانه های دیجیتال است. با یک استراتژی خوب شما می توانید بازخورد عالی برای کسب و کار خود بدست آورید.

اما برای اکثر مشتریان این سوال پیش می آید که بازخورد بازاریابی دیجیتال کوتاه مدت است یا بلند مدت؟

در جواب این سوال باید بگویم که بازاریابی دیجیتال برای برندها و کسب و کارهای نوظهور زمان بر است و برای گرفتن اولین بازخوردها به سه ماه کار تبلیغاتی نیاز دارد. برای همین منظور است باید در ساخت پکیج های تبلیغاتی در رسانه های دیجیتال برآورد کار را در بازه های حداقل ۳ ماهه تعیین کرد.

 

 نتیجه‌گیری

یکی از اصلی ‌ترین شیوه‌ های خرید مردم، خرید در فضای آنلاین (مجازی یا الکترونیک) است، فضایی که امروز بیشتر وقتشان را صرف آن می کنند. علم بازاریابی همواره به ارتباط با مخاطبان در بهترین مکان و زمان تاکید دارد پس جایی که مردم بیشتر وقتشان را صرف آن می ‌کنند، بهترین جای ملاقات شما با آنهاست. دیجیتال مارکتینگ به تمام تلاش های بازاریابی و تبلیغات که از مجاری‌ دیجیتال مانند وب ‌سایتها، موتورهای جستجو، رسانه‌ های اجتماعی، ایمیل، برنامه‌ های موبایل و … استفاده می‌ کند، گفته می ‌شود.

منبع:

mailchimp



:: برچسب‌ها: دیجیتال مارکتینگ , بازاریابی دیجیتال ,
:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : یوسفی

گسترش فناوری اطلاعات، اینترنت و ابزارهای ارتباطی و در کنار آن رواج شگفت‌انگیز وب و شبکه های اجتماعی باعث شد بازاریابی دیجیتالی به یک ابزار قدرتمند در دنیای کسب و کار تبدیل شود. اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به عنوان زیر مجموعه ای از دو حوزه کاری مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات به وجود آمد. اما با گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در قالب رشته ای مجزا کار خود را ادامه داد.
اگرچه تعریف دقیقی از دیجیتال مارکتینگ در اختیار نداریم اما می توانیم آن را مجموعه ای از ابزارها و فعالیت های بازاریابی در نظر بگیریم، مجموعه ای که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال استفاده می شود. در واقع امروزه فضای مجازی شرایطی فراهم کرده است که بازاریابی تعاملی کاربرد بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی دارد زیرا با وجود بسترهایی مانند ایمیل، وبسایت ها و شبکه های اجتماعی، الگوی رفتار مشتریان تغییر کرده است.

چرا باید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم؟
از زمان روی کار آمدن اینترنت و فضای مجازی، دنیا دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است و تقریبا هیچ حوزه‌ای را نمی‌توانیم پیدا کنیم که تحت تاثیر اینترنت قرار نگرفته باشد. امروزه بیش از صدها میلیون فروشگاه ایترنتی در سراسر جهان وجود دارد و وارد شدن به این حوزه هر روز در حال ساده‌تر شدن است و افراد می‌توانند به هر نحوی در آن به کسب و کار بپردازند. اما کسب و کار در اینترنت مانند هر حوزه‌ی دیگری، تکنیک‌ها و روش‌های خاص خود را دارد و اگر بتوانید به صورت یک حرفه‌ای در این حوزه فعالیت کنید، میزان درآمد شما نیز روز به روز افزایش خواهد داشت.

دیجیتال مارکتینگ امروزه یکی از حوزه‌هایی هست که وسعت بسیار زیادی داشته و می‌توان به روش‌های مختلف از آن استفاده کرد. دوره آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ را برای علاقمندان به این حوزه ایجاد شده تا بتوانید به صورت حرفه‌ای به این حوزه وارد شوید و به کسب درآمد بپردازید. با مطالعه مقالات این دوره های آموزشی به درآمد بسیار بالا از کسب و کار خود برسید و یا به عنوان یک دیجیتال مارکتر به فعالیت بپردازید.

ویژگی رشته دیجیتال مارکتینگ
ویژگی این رشته را می توان در این بیان کرد که به شما دیدگاهی متفاوت اعطا می کند. شما می توانید با دید بازتری به مسائل اطراف و بازاریابی داشته باشید و همچنین از رقبای خود پیشی بگیرید و زودتر پیشرفت کنید. بازاریابی یا مارکتینگ به مجموعه ای از فرایند ها در قالب نهادها و سازمان ها است که با توجه به پرسونای مخاطب عمل می کند که می تواند فروش محصول و یا ارائه خدمات باشد.
همانطور که تا حدودی متوجه شدید بازاریابی چیست، این مفهوم را می توان یک علم و هنر نامید! هنر فروش، هنر تبلیغات و هنر متقاعد کردن مشتری از هنر های یک بازاریاب می باشد که با استفاده از مهارت های خود قادر به پیشرفت خود و مجموعه خود می شود.
اولین نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهیم این است که دانشگاه‌ها ذاتاً نگاه متفاوتی به حوزه‌های علمی، تخصصی و مهارتی دارند. با مروری به دانشگاه‌های بزرگ و مطرح جهان می‌بینیم که بسیاری از دانشگاه‌ها وظیفه‌ی اصلی خود را آموزش ابزارها نمی‌دانند. بلکه بیشتر در پی این هستند که زیربنای فکری دانشجو را در حوزه‌های مختلف تقویت کنند.

انواع بازاریابی یا مارکتینگ
تا به اینجا توضیحاتی در ارتباط با بازاریابی چیست دریافت کرده اید، حال امری طبیعی است که مارکتینگ هم انواعی داشته باشد. در ادامه قصد داریم تا با انواع بازاریابی ها آشنا شویم. متقاعد کردن مخاطب برای خرید محصول شما است.

بازاریابی B2C یا کسب و کار برای مصرف کننده به معنای این است که مخاطب هدف مصرف کننده مستقیم محصول و یا خدمات می باشد. با توجه به نوع محصول چرخه فروش برای بازاریابی B2C می تواند بسیار کوتاه باشد. اکثر تبلیغات موجود بر اساس تبلیغات B2C هستند. مثل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغ یک نوع نوشیدنی که در تلویزیون آن را می بینید و تصمیم به خرید آن از یک سوپر مارکت می گیرید.

بازاریابی B2B
بازاریابی B2B مخفف (Business to Business) یا تجارت به تجارت می باشد که مخاطب هدف شما شرکت ها می باشند. به طور خلاصه به معاملات انجام شده بین دو بازاریابی بازاریابی B2B می گویند.

بازاریابی سنتی (Traditional marketing)
بازاریابی سنتی همانطور که از نامش پیدا است، بازاریابی ای است که به مارکتینگ قبل از ظهور اینترنت و کالاهای دیجیتالی مربوط می شود. البته برخی منابع تبلیغاتی مثل رادیو مارکتینگ تبلیغاتی را جزو تبلیغات سنتی می دانند.

بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)
بازاریابی برونگرا واژه ای که از سن آن حدود 20 سال می گذرد، با نام های مختلفی مثل بازاریابی مزاحم یا بازاریابی وقفه انداز این مارکتینگ را می شناسند. ازاریابی برونگرا را با ذکر دو مثال برای شما توضیح می دهیم:

  • فرض کنید در حال رانندگی هستید که ناگهان به یکی از بنرهای تبلیغاتی جذاب برخورد می کنید و فکرتان به سمت آن تبلیغ می رود.
  • فرض کنید در حال دیدن یک ویدیو در یوتیوب هستید که ناگهان تبلیغی برای شما نمایش داده خواهد شد.

 

نتیجه‌گیری

بنابراین ابزارهای مبتنی بر فضای مجازی می تواند کسب وکارهای اینترنتی را تحلیل کند تحلیل کاربردی رفتار مشتریان باعث انتشار تبلیغات در زمان مناسب برای طیف مشخصی از مشتریان می شود. همین نکته باعث جذب مشتریان و معرفی موفقیت آمیز محصولات و خدمات در بستر وبسایت ها، ایمیل، اپلیکیشن ها و شبکه های مجازی مختلف می شود.

منبع:

investopedia



:: برچسب‌ها: دیجیتال مارکتینگ , بازاریابی دیجیتال ,
:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 ارديبهشت 1401 | نظرات ()